Vyhledávání
Jiří Pospíšil: Třicítka má být maximálně v místech, kde to má logiku
Jiří Pospíšil (TOP 09), radní hlavního města Prahy pro oblast kultury a zároveň europoslanec, byl hostem Press klubu na Frekvenci 1. V rozhovoru nám okomentoval korupční kauzu Dozimetr, jak vnímá pražské ekoaktivisty, a co pro český automobilový průmysl znamená schválení normy Euro 7?
Kauza Dozimetr
V kauze Dozimetr policie loni obvinila několik lidí kvůli ovlivňování zakázek v dopravním podniku. Podle pražské opozice měl mít v této kauze určitou roli i Pospíšil, ten toto obvinění však odmítá. “Beru to jako určitou politickou hru, protože na jedné straně je trestní kauza, ve které nejsem vůbec podezřelý, natož obviněný. Vystupuji jako svědek, a pak jsou samozřejmě politické konotace, a to, že v politickém boji opozice logicky takovou kartu využívá a já jsem velmi rád, že se sešlo zastupitelstvo, což je nejvyšší orgán města, kde se vedla veřejná debata o aspektech této kauzy a jiných, až zastupitelstvo mně vyjádřilo důvěru,” sdělil s tím, že doufá, že kauza bude důkladně prošetřena.
Před několika dny mu vyjádřil podporu primátor hl. města Prahy Jiří Svoboda. Této, ale i další podpory si Pospíšil velmi váží. “Kdybych podporu neměl, tak nemohu pracovat pro Prahu a magistrát a jsem rád, že kolegové vnímají, že je velký rozdíl v tom, že někdo se s někým někde potkal a někdo je podezřelý z toho, že mohl páchat trestnou činnost. Tady probíhá vyšetřování, policie kauzu vyšetřuje mnoho měsíců, je zřejmé, kdo je obviněný. Uvidíme, zda budou podány obžaloby, a pak se kolem toho politicky motají další příběhy. Zkrátka se zkoumá, kdo, kde, koho potkal,” uvedl a zdůraznil, že on žádný kryptovaný telefon neměl.
“Ekoaktivisté svou demonstrací nemohou šikanovat většinu.“
Aktuálně hýbou Prahou ekoaktivisté. Město zažádalo, aby byli protestující požadující rychlost automobilů 30 km/h vykázáni na chodník, ti se odvolali. Stížnost byla u soudu přijata a oni se tak mohli vrátit na silnici. Konkrétně k pravidelné blokaci pražské magistrály. V jakém stádiu to je nyní? “Jedna věc je platné právo a druhá, jak to platné právo je aplikováno. Jsem člověk, který podporuje ústavní principy a plně vždycky budu podporovat, aby lidé mohli vyjadřovat své názory i formou shromažďování, demonstrace. Na druhou stranu je si třeba říci, že taková demonstrace nemůže šikanovat většinu. Tak to zkrátka je, a když se podíváte do jiných západních států… Tak i tam je v ústavách zaručeno právo shromažďovat se a je tam svoboda projevu. Na druhou stranu opět to nemůže vést k šikaně většiny. To znamená, to co třeba u nás podle našeho právního řádu obstojí, že zde menšina blokuje silnice a tím šikanuje většinu, tak by třeba v jiných státech (např. Rakousko) neobstálo.“
Podle europoslance by se mělo do budoucna zvážit, kde je hranice výkonu práva jedince a kde je právě ta hranice, aby tímto vyjadřováním nešikanoval jiné občany. “Chápu pana primátora a vedení, které podporuji v tom, abychom se snažili najít nějakou cestu, jak tomu zabránit,” doplnil a dodal, že třicítka má být maximálně v místech, kde to má logiku. “To jsou školy, školky, zdravotnická zařízení. Je jasné, že v určitých místech má být, ale má to být posuzováno individuálně a ne dogmaticky, že zavedete třicítku v celé Praze,” uvádí radní. Kolaps dopravy v hlavním městě by po zavedení takového předpisu pak byl dvojnásobný. Třicítka není podle slov Pospíšila ani v Bruselu a většina evropských metropolí má taky padesátku a do centra města se dostanete autem.
Europarlament a zjemnění Eura 7
Zjemnění Eura 7 znamená, že emisní limity pro osobní i nákladní auta nebudou tolik přísné, jako v původním návrhu. Rovněž se v rámci tohoto podařilo v Evropském parlamentu dojednat realističtější časový rámec zavedení normy. Podle Pospíšila je toto rozhodnutí správné. “Podporoval jsem to. Na jedné straně musíme mít ekologickou politiku, ale nemůže to být politika, která ožebračí Čechy, Evropany a zlikviduje evropský automobilový průmysl. Kdybychom přijímaly normy bez pohledu na realitu, tak to povede k jedinému, že obrovsky vzroste byznys v Číně a posílila by ještě více svoji pozici… Byli bychom odkázáni na nákupy z Číny, takže je to správné rozhodnutí. Děkuji, že to česká vláda prosazovala… Znamená to, že nebude třeba zavádět radikální přísné normy, které se týkají všech emisí, včetně emise, kterou způsobuje kolo, tím, že se ta guma v té rychlosti otírá o silnici… Už dnes jsou tyto emise minimální,“ popsal.
Kdyby norma prošla v původním znění, byly by nové typy aut tak drahé, že by si je nikdo nemohl koupit. “U menších aut, typu Škoda Fabia by se ten vývoj vůbec nevyplatit a auta pro nižší střední třídu by fakticky zanikla. Auto by se kvůli normě Euro 7 stalo exkluzivitou a já budu bojovat za to, že auto má mít každý Čech, pokud trošku normálně vydělává,” uzavřel Jiří Pospíšil.