Výluk na železnici bude v dalších letech ubývat, říká Jiří Svoboda

26. září 2023·Zprávy·Lenka Skrzeczkova·Čestmír Strakatý

Jiří Svoboda. (Foto: Frekvence 1)

Hostem Press klubu byl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. V rozhovoru nám prozradil, co západní evropské země závidí České republice, proč se v polovině prosince změní vlakový jízdní řád a jestli budoucnost stojí opravdu na veřejné dopravě.

V nedávném rozhovoru ředitel řekl, že západní Evropa obdivuje, co se v Česku děje s železnicí. Opravdu nám závidí?  Ano, byl jsem teď na železničním veletrhu v Gdaňsku. Základní pointa je to, že často v západní Evropě sledujeme vysokorychlostní tratě, ale oni mají i tratě konvenční. Když porovnáváme, kolik máme třeba počet pomalých jízd, omezení nebo stav, tak skutečně patříme téměř ke špičce, byť tomu nikdo nevěří,” popsal Svoboda.

Včasnost a spolehlivost hraje u Čechů prim

V současné době, například v dálkové dopravě, se oproti loňskému roku podle Svobody zlepšil stav spolehlivosti. U dálkové dopravy se zpoždění zlepšilo o 49 procent, u regionální o 23 procent. “To jsou všechno doložitelné údaje… Změny jsou tady velké,” řekl a dodal, že Češi obvykle volají po včasnosti a spolehlivosti a až potom je rychlost.

Zatím je v České republice maximální rychlost vlaku 160 km/h. Těchto úseků podle generálního ředitele Správy železnic postupně přibývá. Od poloviny prosince pak bude nový jízdní řád. Jízdní doby se prodlouží, aby nedocházelo ke zpoždění vlaků.

Výluk na železnici bude v dalších letech ubývat

Česká republika má v rámci světa nejhustší síť železnic. Výluky tak k jejich údržbě neodmyslitelně patří. V dalších letech by jich podle Svobody mělo být méně. Nejtěžší výluky na hlavních koridorech máme za sebou. Pouze dokončujeme Pardubice, ale to příští léto bude za námi. Pak budou dílčí stavby, nebo celé jedno z ramen, jako například Praha-Kladno, které začalo ve velkém.”

Podle Svobody za dvacet let došlo na českých železnicích k obrovskému posunu. Vozové soupravy se dostaly úplně jinam… Posun tady je, kdo to chce vidět, tak to uvidí,” dodal.

Budoucnost by neměla být v individuální dopravě, ale v hromadné. Přesto by se mělo podle generálního ředitele zamyslet nad využitelnosti jednotlivých tratí. Třeba v dnešní době dvanáct tratí není ani provozovaných, nebo někde jezdí pouze čtyři vlaky, tak by se mělo prostě říct, co dál s tou tratí… V celém rozsahu je to do budoucna neudržitelné,” uzavřel s tím, že do veřejné dopravy by se v budoucnu mělo investovat daleko více peněz.

Poslechněte si celý rozhovor zde.

Zprávy - další články