Silničáři v zimě nejsou od toho, aby upravovali podmínky na silnicích, ale zmírňují její následky

26. února 2023·Životní styl·Barbora Turková

Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)

Všichni víme, že když nasněží, můžeme mít často problémy na silnicích. Jak to funguje u silničářů, do kdy musí vyjet, když začne sněžit a co vlastně silničáři dělají? Podcast Modré z nebe si můžete poslechnout na platformě Youradio Talk.

Počasí letos v únoru muselo potěšit každého, protože bylo tak rozmanité, že si každý našel to své. Na začátku měsíce velmi vydatné sněžení, pak přišla obleva a velmi slunečné dny, kdy délka slunečního svitu se pohybovala až na 9 hodinách a valentýnský týden přinesl jarní počasí,” shrnuje nejkratší měsíc roku Dagmar Honsová.

Velkým tématem jsou hlavně v zimě, když začne sněžit, silničáři. „Když začne sněžit, tak lidé na sociálních sítích mají tendence nadávat na silničáře, že zase zaspali. Nebo nedávají na to, že v lednu zimu nečekali a stěžují si, že to klouže,” říká Honsová. V zimě je ale logické počítat s tím, že to bude klouzat. „Přijde mi, že v dnešním 21. století jsme jako společnost velmi zpohodlněli. Překvapuje mě, že nás to vytáčí a že jsme v šoku z toho, že je zima a že pojedeme delší dobu a opatrněji. Chceme, aby se hned někdo objevil a udělal ze zasněžené silnice tu krásnou a černou. Ale takhle to nefunguje a fungovat nikdy nebudu,” říká Ondra Kubala, který se dlouho věnoval právě dopravě.

 

Silničáři navíc nejsou od toho, aby upravovali podmínky na silnicích, ale zmírňují následky zimy. „Pokud by to tak bylo, tak dálnice D1, která měří přes 200 kilometrů a tři dny bude sněžit, neuděláte nikdy. Ředitelství silnic a dálnic se stará o všechny dálnice a všechny silnice prvních tříd. Pak jsou krajské silnice; o ty se stará krajské správy silnic. Města a obce se starají o místní komunikace sami,” popisuje Kubala. Sypači z ŘSD musí být do třiceti minut od chvíle, kdy se objeví nějaká závada na silnici a podle zákona by měla být odstraněna do dvou hodin na dálnici a do tří hodin u první třídy. „Každá obec si to určuje sama, ale třeba v Praze je to velmi podobném jako u ŘSD. Mají rozdělené silnice do různých kategorií a na některých se musí objevit téměř okamžitě a někde třeba do půl hodiny,” popisuje specialista na dopravu Ondra.

Více problémů, než sníh ale způsobí na dálnicích kamion na špatných pneumatikách nebo řidič kamionu z jižní Evropy, který přijede do Česka. „Podle zákona musí mít kamion stejné zimní gumy jako my. Je tam značka povinná zimní výbava a bez zimních gum nesmíš dál jet. Je to na několika úsecích na dálnicí či v horských oblastech,” upozorňuje Ondra Kubala. Podcast Modré z nebe si můžete poslechnout na platformě Youradio Talk.

27.39

 

Životní styl - další články