8. srpna se v Česku odehrála nejhorší železniční tragédie. Za nehodu mohla souhra zanedbání a nedostatků

8. srpna 2023·Koktejl·Lenka Skrzeczkova

Ilustrační foto. (Zdroj: Profimedia)

Před 15 lety zazněla v médiích zpráva, která se zdála neuvěřitelná. Před rozjetý mezinárodní rychlík se v obci Studénka zřítil most, který stavaři právě přesouvali přes trať. Náraz vlaku, který stanicí projížděl více než sto kilometrovou rychlostí, si vyžádal tehdy osm životů a desítky zraněných. Jedna z nejhorších železničních nehod v Česku se odehrála 8. srpna 2008.

Byl pátek 8. srpna 2008 a železniční stanicí Studénka projížděl v plné rychlosti mezinárodní rychlík EC 108 Comenius. Na své cestě z polského Krakova do Prahy vezl asi 400 cestujících, jejíž většina měla namířeno na koncert populární skupiny Iron Maiden. Na českém území rychlík nabral deset minut zpoždění, že ale do Prahy nedojede, vůbec nikoho nenapadlo.

Osudných deset minut

Mezinárodní rychlík vyjel z polského Krakova v 7:00 ráno. V Česku poprvé zastavil v pohraniční zastávce Petrovice u Karviné, další zastávkou byl Bohumín, kde se odpojily vagony z Krakova do Vídně a současně se připojily další vozy do Prahy. Z Bohumína vyjel vlak v 10:00, tedy o deset a půl minuty později, než měl a právě těchto deset minut sehrálo svou osudnou roli.

Stanicí Studénka měl rychlík podle jízdního řádu projet v 10:20. Jenže neprojel a míjel zde peróny až v 10:30. Přesně ve chvíli, kdy se opravovaný most rozvlnil, sjel z podpěr a zřítil se napříč přes koleje. Strojvedoucí, který celou situaci viděl na vzdálenost 300 metrů stačil pouze vlak přibrzdit z rychlosti 134 km/h na 90 km/h a schovat se do strojovny. Tragédii už ale zabránit nemohl.

Strojvedoucí náraz v malém prostoru strojovny přežil a vyvázl jen s menším poraněním. Drážní inspekce pak vyhodnotila jeho postup jako nejlepší možný. Další cestující, zejména v první voze, už takové štěstí neměli. První vagón byl doslova zdemolovaný. Při nárazu přišlo okamžitě o život šest lidí a další dva podlehli zraněním po převozu do nemocnice. Někteří vážně zranění mají dodnes doživotní následky

Jak ale bylo možné, že nad frekventovanou tratí probíhala důležitá stavební operace a proč v daném úseku nebyla snížena rychlost projíždějících vlaků? Proč vzniklo zpoždění? A kdo je za neštěstí zodpovědný?” To jsou nejčastější dotazy, které si veřejnost kladla a chtěla vědět odpovědi.

Viník není známý dodnes

Policie začala s vyšetřováním okamžitě a po týdnu obvinila dva inženýry subdodavatelské stavební firmy, kteří údajně věděli o statické závadě mostu, přesto konstrukci nezajistili. Další obvinění a jména pak přišla o rok později. Soud začak v červnu 2011. Obviněným hrozilo až deset let vězení. Příčinou nehody byla tehdy souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Jenže ani po 15 letech od tragédie není znám viník celého neštěstí.

Firmy, které na zakázce mostu pracovaly, si vzájemně předhazují zodpovědnost a k osudné události se nechtějí nějak hlásit. Českou společností pak otřásl výrok soudu v Novém Jičíně, který všech deset obžalovaných zprostil obžaloby. Soudce během zdůvodnění osvobozujícího rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl a neprokázalo se, že by skutek spáchali právě obžalovaní. Loni v září pak soud dal pěti pracovníkům stavařů podmínku.

V místě tragédie dnes stojí nový most a v jeho stínu se tyčí památník, který vlakové neštěstí připomíná.

Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.

Koktejl - další články

Doporučujeme