31. května se uzavřela jedna velká kapitola automobilové historie. Vyrobil se poslední model Fordu T

31. května 2023·Koktejl·Lenka Skrzeczkova

Ilustrační foto. (Zdroj: Profimedia)

31. května 1927 se uzavřela jedna velká kapitola automobilové historie. Z výrobní linky Henryho Forda vyjel poslední vůz modelu T. Takzvaná plechová Líza představovala první velkosériově vyráběný vůz na světě, zkonstruovaný na výrobním pásu. Za necelých dvacet let výroby vzniklo 15 milionů kusů. Enormní zájem o model T dokonce donutil vládu USA k rozšíření silniční infrastruktury. Dnes od tohoto okamžiku uplynulo 96 let, pojďme si ho připomenout s podcastem Youradio Talk Ozvěny minulosti.

Na počátku 20. století se způsob výroby automobilu nelišil například od výroby kočáru. Každý vůz byl originálem a mechanici ho montovali i několik dní. To vše chtěl změnit podnikatel Henry Ford. V říjnu 1908 přišel s vozem Model T. I ten přišel na svět klasicky ručním způsobem, ale jeho konstrukce byla o dost jednodušší a byl i cenově dostupnější.

Automobil o váze necelých 550 kg měl pod kapotou řádový čtyřválcový motor o objemu 2,9 litru s výkonem dvacet koní. Měl k dispozici dva rychlostní stupně se zpátečkou. Maximální rychlost Fordu pak dosahovala 72km/h. Auto bylo na výběr i v několika barvách, konkrétně v černé, granátově červené, sytě zelené nebo ve dvou odstínech šedé.

Lízu bylo z počátku možné pořídit za 850 dolarů. Každým rokem se ale cena snižovala, Ford totiž stále uvažoval o zefektivnění produkce. V roce 1913 přišel s revolučním řešením, které změnilo nejen automobilový průmysl. Ve své továrně nechal postavit 45 metrů dlouhou tažnou dráhu, kam vždy zahákl rám budoucího auta a celkem 140 zaměstnanců pak na podvozek postupně montovalo jednotlivé díly. Doba výroby modelu T se rázem snížila na polovinu a postupem času ještě klesala. Ford tak mohl vyrábět automobily jako o závod. Už v roce 1919 vyrobil milion vozů a cena plechové Lízy dosáhla pak nejnižší hodnoty 290 dolarů.

Postupem času, zejména kvůli technologického pokroku, zájem o model upadal. Fordovi nezbylo nic jiného, než ukončit výrobu. K tomu došlo 31. května 1927. Do té doby automobilka vyprodukovala přes 15 milionů kusů.

Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.

Koktejl - další články