Rizika při koupi ojetin: Na co si dát pozor a jak je to s reklamací?

5. března 2019·Zprávy·Barbora Pisingerová

Ilustrační foto.

Celkem 64 procent Čechů, kteří si loni pořídili ojetý vůz, po jeho koupi zjistili nějakou závadu nebo opravu po havárii. Meziročně jejich podíl narostl o šest procentních bodů. Vyplývá to z letošního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) mezi více než tisícovkou zákazníků, kteří si v minulém roce auto z druhé ruky koupili.

Nejčastějšími závadami, které kupující na svém voze odhalil, byly problémy s elektronikou (23 procent), nepřiznaná havárie vozu (12 procent) či závada na motoru (11 procent). Problémy nacházejí zákazníci i na podvozku nebo zjistí, že má vůz přetočený tachometr.

Výše škody se v 72 procentech případů pohybovala do 20 tisíc korun, ve 23 procentech případů do 50 tisíc korun. Ještě vyšší sumu za opravy muselo vynaložit pět procent poškozených.

Stočené tachometry

Podezření na tzv. přetočení tachometru uvedlo až 15 procent kupujících, dalších 29 procent přitom nemá jistotu, že jejich tachometr přetočený není. “Přestože průměrné stáří prodávaných ojetin klesá, mají kupující velké rezervy v prověřování servisní historie. Jako nejlépe prověřené lze považovat ojetiny prodávané ve značkových autobazarech či velkých dealerstvích, které umožňují i prohlídku vozu s vlastním automechanikem,” uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Nezájem o prověřování servisní historie ojetého vozu přitom meziročně stoupá. Původ auta si v roce 2018 neprověřovalo 76 procent zákazníků, což je meziroční nárůst o tři procenta. Ti, kteří se o původ zajímali, využili k jeho prověření zejména služby dostupné online. Třetina z nich využila pomoc nezávislého odborníka.

Počet zjištěných přetočených tachometrů se však naštěstí snižuje. Ve třetím čtvrtletí roku 2018 se snížil jejich podíl o zhruba dva procentní body na 38 procent.

Reklamace jsou složité

V ČR se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Záruku na ojeté vozidlo poskytuje jen pětina prodejců. Nakládání s reklamacemi se oproti roku 2017 loni mírně zlepšilo. Z původních 75 procent neúspěšných reklamací v roce 2016 jich bylo neúspěšných v roce 2017 65 procent.

Smluvní záruku na ojetý automobil poskytují vesměs jen velká dealerství anebo největší autobazary, a to obvykle maximálně v délce do šesti měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců.

Po uplynutí této doby však důkazní břemeno přechází z prodejce na kupujícího, a ten tak musí dokazovat, že závada existovala již v době koupě, sám. Z tohoto důvodu jsou pozdější reklamace skoro vždy neúspěšné. Pomoci však může třeba nezávislý znalecký posudek. Obecně platí, že reklamaci je nejlepší řešit v rámci prvního půl roku od koupě.

Pojištění kupujícího skryté vady nekryje

“Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie,” uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Samotný uživatel si přitom pojištěním nepomůže. “Na škody způsobené opotřebením nebo skrytými závadami, se žádné pojištění nevztahuje,”uvedl pro Frekvenci 1 Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. Pokud kupující zjistí, že autobazar zatajil skutečný stav vozidla a skrytá závada se projeví až po delší době, náklady si musí uhradit sám.

“Tato rizika pojistitelé standardním pojištěním vozidel tedy ani havarijním pojištěním nekryjí. V tomto případě doporučujeme celou záležitost řešit v rámci smluvního vztahu mezi kupujícím a prodávajícím a řešit příslušnou záležitost v rámci odpovědnosti prodávajícího za vady,” upřesnil Káňa.

Havarijní pojištění

Klasické havarijní pojištění pro ojeté vozy je ale přesto velmi důležité. “Například Kooperativa nabízí Unikátní havarijní připojištění TOTÁLKA. Jedná se o havarijní pojištění velkých škod pro vozidla stáří osm až patnáct let. Průměrné stáří vozidel na českém trhu se totiž stále mírně zvyšuje a dnes činí téměř patnáct let. TOTÁLKA je ideální pro ty majitele, kteří neřeší každé škrábnutí, ale obávají se především velké škody – jako odcizení, zničení vozu živlem či závažnou havárií,” uvedl Káňa.

“Největší zájem je o variantu, kde pojištění bude řešit škody vyšší než sto tisíc Kč. Maximální roční limit pojistného plnění pak u této varianty je 250 tisíc Kč. To vše za 100 Kč měsíčně. Je to varianta, kterou uvítají majitelé vozů starších osmi let, jako jsou například novější Fabie nebo starší Octavie,” popsal tiskový mluvčí společnosti Kooperativa.

“I pro majitele zánovních vozidel mladších 8 let samozřejmě můžeme doporučit i standardní havarijní pojištění, které jim pokryje většinu možných škod samozřejmě po odpočtu příslušné spoluúčasti,” doporučil mluvčí.

Největší nástrahy

Mezi největší nástrahy trhu ojetých vozidel patří nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie.

Například servisní knížku vidělo před prodejem jen 15 procent kupujících, přičemž podrobnou servisní historii bylo schopno doložit jen deset procent prodejců. Podrobná informace o technickém stavu vozidla a jeho předchozích haváriích a opravách byla součástí jen 11 procent kupních smluv. Menšina kupujících, která si vůz prověřovala alespoň trochu, se obrátila na odborníka pouze ve 25 procentech případů.

Více než polovina aut se v roce 2018 prodala v autobazarech a značkových dealerstvích. Průměrná cena letos vzrostla na 225 tisíc korun, průměrné stáří v loňském roce kleslo o 0,9 roku na 9,5 roku.

“Největší hrozbu stále představují auta, která mají původ v zahraničí a do ČR jsou dovážena individuálně. Takové vozy jsou nejčastějšími kandidáty na přetočení tachometru či změnu servisní historie. Kupující pak reálně za takový vůz zaplatí o desítky tisíc korun více, než by odpovídalo jeho skutečnému technickému stavu,” uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Prodávané vozy měly loni v průměru najeto 152 tisíc km, což je o 2000 km méně, než v roce 2017. Celkem bylo v nabídce autobazarů a v inzerci téměř 904 tisíc vozů. Vyplývá to ze statistik skupiny AAA Auto, která monitoruje celý tuzemský trh.

Co zákazníci chtějí

Mezi nejoblíbenější ojetiny patří Škoda, VW a Ford, přičemž nejčastějším místem prodeje je autobazar (38 procent), koupě od soukromé osoby (33 procent), koupě od autorizovaného dealera (15 procent), dovoz ze zahraničí (13 procent). Mezi tři nejzásadnější kritéria při výběru vozu patří cena, počet najetých km a rok výroby. O budoucí provozní náklady se zajímaly jen čtyři procenta kupujících.

Zprávy - další články

Doporučujeme