PŘEHLED: Jaké jsou výhody a nevýhody elektromobilů?

4. března 2019·Články·Lukáš Vaněk

Tesla ukázala nový elektromobil Model 3, FOTO: Twitter Elon Musk

Elektromobily se v budoucích letech stanou dominantním zbožím, což už prosazují i samotné automobilky. V současné době zákazníky odrazuje od koupi "aut budoucnosti" převážně cena, která se pohybuje i okolo milionu korun. Jaké jsou vůbec výhody a nevýhody elektromobilů?

Výhody

Provozní náklady

Začneme těmi příjemnějšími argumenty, proč si elektromobil pořídit. Velkou výhodou jsou totiž provozní náklady. Jelikož vůz jezdí na baterii, tak se vyhnete tankování paliva, výměny oleje, olejového filtru, svíček a podobně.

Nabíjení

K tomuto bodu se dostaneme i níže v textu, ale zde budeme rozebírat možnost nabíjení prakticky odkudkoliv. Nabíjet vozidlo můžete i na zahradě přes zásuvku, což trvá zhruba až 12 hodin. Převážně se ale řidiči rozhodují pro veřejné dobíjecí stanice nebo rychlonabíječky. V České republice se za jednu kilowatthodinu (kWh) v roce 2018 platilo v průměru 3,8 korun. Na ujetí 100 kilometrů spotřebuje elektromobil od 15 kWh – záleží na mnoha faktorech jako topení, klimatizace apod. -, tudíž by jste za sto kilometrů zaplatili 57 korun.

Žádné emise

Elektromobily kvůli bateriím nevypouští do ovzduší žádné emise, proto mohou ve velkých městech výrazným způsobem přispět ke snižování smogu.

Nevýhody

Pořizovací cena

Pokud si chcete v současné době pořídit elektromobil, musíte se připravit na to, že vás to bude něco stát. Průměrná cena elektromobilu se nyní totiž pohybuje okolo jednoho milionu korun. Ačkoli na trhu najdete i levnější modely, tak ty na druhou stranu vaše očekávání nesplní například v dojezdové vzdálenosti, která činí 100-200 kilometrů.

Nabíjecí stanice

Ačkoli si můžete nabít baterii v klidu na zahradě, pokud vyjedete ven z města, obzvlášť v České republice, pak jste si na sebe ušili bič. Veřejných dobíjecích stanic je totiž v našich končinách po čertech málo. Ještě v červnu minulého roku jich bylo okolo 400, ale z toho jedna stanice může mít například deset konektorů. Každým rokem ale průměrně přibývají desítky stanic.

Za rychlost se platí

Pokud se řidič rozhodne na dobíjecí stanici pro rychlonabíječku, musí počítat s tím, že si o něco připlatí. Některé stanice si účtují i kolem deseti korun za kWh. V současné době lze baterii pomocí rychlonabíječky dobít od 30 do 60 minut.

Dojezdová vzdálenost

Dojezdová vzdálenost také není zatím taková, jakou by si řidiči představovali. Na trhu už lze ale nalézt elektromobily, které zvládnou na jedno dobití i přes 300 kilometrů. Vše ale záleží na spotřebě energie. Pokud se tedy neobejdete bez klimatizace, musíte počítat s tím, že se dojezdová vzdálenost nepatrně zkrátí.

Dopad na životní prostředí

Když se řeklo A, musí se říct i B. Ačkoli elektromobil nevypouští do ovzduší žádné emise, samotná výroba například baterií ovšem už životní prostředí trochu zatěžuje. Elektrická energie také pochází například z uhelných elektráren, jež přírodě také dávají zabrat.

Články - další články