Černý pátek je tu, obchodníci spouštějí výprodeje. Pozor, aby sleva byla skutečně sleva!

24. listopadu 2017·Zprávy·Redakce

Řada e-shopů i kamenných obchodů dnes spustí výprodeje na tzv. Černý pátek. Nákupní svátek odstartuje předvánoční nákupní sezónu. Podle obchodníků se prodeje v rámci Black Friday už vyrovnávají povánočním výprodejům. Řada prodejců letos tuto akci spustila v předstihu či rozšířila na více dnů. Podle marketingových odborníků ale v ČR atraktivita slevových nabídek pokulhává.

Oděvní řetězec C&A dnes nabídne slevu 20 procent na vše. Výprodeje v Expert Elektro potrvají ode dneška do 6. prosince. Přitom letos poprvé se slevy promítnou do zboží nabízeného nejen na e-shopu, ale i v kamenných prodejnách řetězce.

Datart pro velký úspěch Black Friday akci prodloužil na celý týden – od pondělí do neděle. Slevy až 80 procent se týkají řady zboží od příslušenství, drobné elektroniky, smartphonů, přes herní konzole a televize až po velké domácí spotřebiče.

Černý pátek loni na e-shopu Kasa.cz překonal povánoční tržby. “Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému Černému pátku,” řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Do slevových akcí se letos zapojili poprvé také některé autosalony, mobilní operátoři a autobusoví dopravci.

Aby sleva byla sleva

Výše slev a jejich prezentace ale může v mnoha případech být reklamním trikem. Přestože se v Česku Black Friday zabydlel, rok od roku je podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, aby udali neatraktivní zboží ze skladu. “Potvrzuje se tak, že si řada e-shopů i kamenných obchodů neví rady se svou cenovou a slevovou politikou. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se u nás v akcích objevují,” uvedl Poucha.

Obchodníci často slibují slevy v desítkách procent, realita ale může být jiná. Srovnávač cen Heureka.cz například spočítal, že průměrná cena při letošních lednových výprodejích v e-shopech dosahovala zhruba 19 procent. “I když obchodníci deklarují často slevy v řádech vyšších desítek procent, výsledné ceny se od těch dlouhodobě průměrných na internetu neliší,” uvedl marketingový ředitel Heureka.cz Daniel Blažek.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení “Černý pátek” zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.

Zdroj: ČTK

Zprávy - další články

Doporučujeme