Vyhledávání
Zdravě myslet, zdravě žít: Jak komunikovat s dětmi?
Motivační pořad Zdravě myslet, zdravě žít vám pomáhá najít cestu i cíle. Každý se může mít skvěle. Nevěříte? Poslouchejte. V rádiu nás uslyšíte od pondělí do pátku v 10:50.Záznam rozhovoru
Jitka: Do knížky „Manuál osobní spokojenosti“ Petra Krajčinovič napsala zajímavou kapitolu o komunikaci rodičů s dětmi. Nejen, že záleží na tom, co dětem říkáme, ale taky kolik jim toho povíme. Jak to tedy je, Petro?
Petra: Je to, jak říkáš, Jitko. Pro upřesnění, úspěšnost vašeho dítěte je závislá na množství textů, které od vás slyší.
Jitka: Jak je to věkově? Kdy začít?
Petra: Už od kojeneckého věku závisí na množství textu, kterým sytíme dětské hlavičky. Mozek se tak formuje a kolem předškolního věku jsou vidět obrovské rozdíly mezi dětmi, zejména u samostatného myšlení a v rozvoji řeči.
Jitka: To je zajímavé, co?! Záleží i na počtu slov!
Petra: To víš, že jo! Děti méně vzdělaných rodičů a ze slabších soc. vrstev slyší zhruba 600 slov za hodinu a 50% z nich je negativně zabarvených. Vzdělanější a schopnější rodiče řeknou dětem přes 2000 slov za hodinu, převážně pochvalných.
Jitka: To je velký rozdíl, nikdy bych neřekla, že až tak zásadní.
Petra: Viď. Když to sečteme, během prvních tří let života slyší děti z první skupiny o třicet miliónů slov méně než děti těch úspěšných!
Jitka: Jak si pomoct?
Petra: Když už jste málomluvní, tak dětem čtěte. Ideálně 2×20 min.
Jitka: Teda, dnešní téma mě bavilo! A zítra se těším na další ZMZŽ, bude o tom, jak zajistit dětem skvělou budoucnost.