Vyhledávání
Zdeněk Kosour: Na články o sbírkách a pomoci potřebným lidé málo klikají
Srdce lidí jde vidět jen v kampaních, kde je WOW efekt, říká v Press klubu Frekvence 1 zakladatel Asociace sociálních podniků Zdeněk Kosour. Co dál s Bárou Nesvadbovou probrali?
K sociálnímu podnikání ho přivedl Josef Novotný, který už několik let funguje v sociálním podniku Kolibřík, která působí v zaměstnávání kolegů s handicapem. “Je to už pět let, co mě s nabídkou oslovil. Já jsem do té doby fungoval jen v korporátním světě, ale on mi, jak s oblibou říkám, promluvil do duše a pomohl mi přesunout se na světlou stranu síly. Vzal jsem své zkušenosti z korporátu a přetavil jsem je tak, abych s nimi mohl pomoci i dobré věci,” říká v úvodu náš host a dodává, že tato práce ho učí bourat stereotypy. “Když jsem nastupoval, měl jsem zažité představy o tom, co kolegové s handicapem zvládnou. Je neuvěřitelné, jaké předsudky má naše společnost vůči omezením, přitom počet lidí, kteří fungují s handicapem, jsou statisíce, skoro milion lidí. Zvládnou velkou škálu věcí. To mě překvapuje každý den. A nejen fyzicky, ale i psychicky. V určitých zakázkách bývají i lepší než kolegové bez handicapu. Jsem rád, že sociální podniky mohou takto bortit mýty. nevím, kde se vzalo, že lidé s handicapem podceňujeme,” říká Zdeněk Kosour.
V poslední době bylo několik velkých sbírek, které s tématem pomoci hodně zamávaly. Hodně náhled na filantropii českého národa ovlivňují média, a taky by to měla být podle názoru hosta Press klubu jejich role. “Média by se měla sbírkám a pomoci více věnovat. V rámci našich aktivit se o tom bavíme i s kolegy z České televize, nebo těmi, kteří působí jako redaktoři a jeden z nic mi řekl, že by se tomuto tématu rádi věnovali víc a pomohli by, ale že na takové články lidé málo klikají. A právě v tomhle bychom se měli jako společnost posunout. Srdce lidí jde vidět jen v kampaních, kde je ‘WOW efekt’. Stále si v sobě neseme z minulosti vzpomínky, kdy se lidé s handicapem zavírali do zámečků. To už je ale naštěstí pryč. Máme to však pod kůží a v tom vidím velký rozdíl oproti zahraničí,” nechává se slyšet zakladatel Asociace sociálních podniků.
Co se týká politické scény, povedlo se jim v roce a půl pro toto téma Sněmovnu nadchnout. Sám pan Kosour říká, že současné vedení Sněmovny toto téma vzalo za své. “Sněmovna je také instituce. Když jsme přemýšleli, co dál a bavili jsme se s paní předsedkyní Sněmovny, vymysleli jsme oceňování, které je v zahraničí zcela běžné. Byla politická část, která byla nakloněna návrhu zákona o sociálním podnikání, který snad konečně budeme mít i my spolu s ostatními zeměmi,” uzavírá rozhovor Zdeněk Kosour.