Vyhledávání
9. března 1976 došlo k nejtragičtější nehodě lanovky v historii. Lano mělo projít kontrolou, ale správa odmítla přerušit provoz
9. března 1976 došlo k první nehodě kabinové visuté lanové dráhy u města Cavalese v Itálii. Téměř třítunová lanovka sjížděla z úpatí pod Alpe Cermis do města Cavalese a převážela 43 lidí. V 17:15 se ale kabina zřítila z výšky šedesát až sedmdesát metrů do údolí. Poté byla tažena tažným lanem dalších několik stovek metrů. Při nehodě přišlo o život 42 lidí. Pojďme se na tuto tragickou událost podívat blíže s podcastem Youradio Talk Ozvěny minulosti.
K tragické údálosti došlo přesně před 74 lety. Zemřelo při ní 42 turistů. Přežila pouze čtrnáctiletá dívka Alessandra Piovesana z Milána, a to díky tomu, že její náraz byl utlumen těly ostatních cestujících. Mezi mrtvými se podařilo dokonce identifikovat již dříve pohřešovaného muže z Benátek.
Počtem obětí se údálost stala nejtragičtější nehodou lanové dráhy v historii. Operátor řídící pohyb kabin, který pro tuto práci neměl licenci, kabiny při přejezdu podpěr nezpomaloval. To zřejmě vedlo k rozkmitání tažného lana a následného překřížení nosného lana tažným. Určitou roli zde mohl ale sehrát i silný vítr. Bezpečnostní systém kabinu po přejezdu podpěry automaticky zastavil. Nezkušený operátor dle telefonní instrukce po zastavení lanovky vyřadil bezpečnostní systém, který by tragédii zabránil. Tento manévr byl na lanové dráze prováděn celkem často, jelikož se lana v místě dlouhého rozpětí mezi podpěrami často dotýkala. Tentokrát překřížení lan, vyřazení bezpečnostního systému a znovu sepnutí motoru lanové dráhy způsobilo, že motor kabinu táhl i přesto, že lana byla překřížená.
Rychle se pohybující tažné lano narušilo lano nosné. To náhle prasklo a kabina se zřítila. Po dopadu kabinu z velké části roztříštil třítuny vážící nosník, který ji spojuje s lany. Kvůli vyřazení bezpečnostního systému motor po přetržení nosného lana automaticky nezastavil. Následně byla kabina tažena tažným lanem ještě několik set metrů po zemi do doby, než byl operátor obeznámen o pádu kabiny a motor manuálně zastavil.
Vyšetřování nedokázalo jednoznačně určit viníka nehody. Původně obviněný strojník byl propuštěn poté, co se prokázalo, že revizní technik požadoval kontrolu lana i na místech, kde těsně spočívá na botkách. Správa lanovky to ale nepovolila, protože by provoz lanovky musela přerušit uprostřed sezóny.
O 22 let později došlo na stejném místě k další tragédii
Tentokrát za nehodu mohl lidský faktor. Lanovka s dvaceti lidmi se zřítila do propasti poté, co bylo její nosné lano přeťato křídlem nebezpečně manévrujícího amerického letounu. K neštěstí došlo 3. února 1998 kvůli naprosté ignoraci předpisů ze strany americké posádky, která v rámci mírové mise střežila vzdušný prostor nad Bosnou a Hercegovinou z nedaleké základny v Aviano.
Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.