Vyhledávání
Víno je zbytná pochutina. Vinaři nemohou promítnout zdražování v ceně vína, říká šéf vinařů Jaroslav Machovec
Hostem čtvrtečního Press klubu byl ředitel Vinařského fondu České republiky Jaroslav Machovec. S Helenou Šulcovou mluvili především o svatomartinském víně, o tom, zda se krize dotýká i vinařů a následného případného zvyšování cen nebo také o rozdílech mezi českým a moravským vínem.
V tomto týdnu se začalo prodávat svatomartinské víno. Letos byl v prodeji rekordní počet lahví. “V loňském roce šlo do trhu 2 344 000 a letos se napočítalo 2 350 000 lahví a já jsem přesvědčený, že s prodejem nebude problém. Hodně vinařů mají už objednaný počet od odběratelů a ti si zase neberou lahve do zásoby, ale berou si je na počet zase svých objednávek. Svatomartinské víno má vždycky méně alkoholu, protože je to tak nastaveno v analytických parametrech. Svěží, mladá, letošní vína to tak mají mít. U bílého vína je to maximálně do 12 a půl %. V letošním roce je nejvíce zastoupena odrůda Müller Thurgau. Je to z toho důvodu, že ve vinicích je MT zastoupen hojně, a kvůli tomu, že se jedná o ranější odrůdu, která se sbírá brzy, někdy už na konci srpna,” vysvětluje host Press klubu Frekvence 1 Jaroslav Machovec.
Co musí víno splňovat, aby dostalo známku “svatomartinské”
Od samého začátku, kdy vinařský fond získal známku “svatomartinské”, se snažil, aby získal své parametry. “Proto se vybraly odrůdy, a proto se nastavily parametry jak analytické, tak senzorické. Vždy je potřeba, aby víno prošlo hodnotící komisí, která přidává body, které se nezveřejňují, ale od 80 bodů ze 100 bodové stupnice už může nést známku “svatomartinské”. Je to tedy i o kvalitě. V letošním roce 15 % z předložených vzorků licenci neobdrželo. To neznamená, že by víno bylo špatné. Můžou ho prodat tak jako tak, jen ne jako svatomartinské,” říká ředitel Vinařského fondu České republiky a popisuje pravidla, která musejí splnit ti, co licenci získají. “Na etiketě musí být uveden stylizovaný jezdec na koni – značka svatomartinského vína a všechna svatomartinská vína musejí mít stejný uzávěr od předem stanoveného dodavatele. Tím se zjistí, kolik jich přesně bude na trhu,” konstatuje Jaroslav Machovec.
Spoustu lidí – laiků říká, že jim přijde svatomartinské víno kyselé. “Mladší víno bývá kyselejší. Jestliže má někdo raději vína s nižším obsahem kyselin, tak sáhne po starších a vyzrálejších vínech. Je třeba nabídnout vína v celé široké škále,” vysvětluje šéf vinařů.
Když vznikla známka svatomartinského vína, vyráběla se svatomartinská pouze červená vína – Modrý Portugal. Dnes už se používá spousty odrůd pro výrobu. “Z bílých je to právě Müller Thurgau, Veltlínské červené a Muškát moravský. Pro červené se používají modré odrůdy, tedy Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Růžová svatomartinská vína se dělají také z Modrého Portugalu a Svatovavřineckého, ale také ze Zweigeltrebe,” říká Jaroslav Machovec a dodává, že ke svatomartinské huse si on sám osobně dává červené.
Víno je nadstandard, který lidi omezí
Ekonomickou krizi pociťují i vinaři. “My nejsme žádnou výjimkou. Patříme k zemědělcům a potravinářům. Výrazně se zvedly hnojiva, ochrana, mechanizace, lidská práce… a vinaři to nemůžou promítnout do ceny vína. Víno je pochutina. Pro někoho je to sice nezbytné, ale všeobecně se jedná o určitý nadstandard. Pravda je taková, že i když se tvrdilo, že v době covidové pili lidé víc, nebyla to pravda. A i v této chvíli vnímáme propad. Lidé na situaci reagují. Ne, že by si víno nedopřáli, ale dopřejí si ho méně. Propad se blíží 10 %, což je hodně,” konstatuje ředitel, ale netroufá si tvrdit, zda víno v příštím roce podraží a o kolik.
Jako Moravák a obyvatel krásné Lednice tvrdí, že nemá problém s tím, dát si víno z Čech, protože každá oblast má něco specifického. “Všude na světě najdete horší vína a výborná vína. Stejně tomu je na Moravě a v Čechách. A Pražáci jsou ti, kteří to poznají vůbec nejlépe. Jsou zcestovalí, vyžadují kvalitu a o víno se zajímají,” říká host Press klubu Frekvence 1 Jaroslav Machovec.