Vyhledávání
Tomáš Pírek: Nejprve jsem měl pocit, že musíme zvládnout úplně všechno. Děti jsem látkou přehltil a to byla chyba
Některé děti jsou na distanční výuku odkázané už více než rok. Ve škole byly maximálně na začátku letošního školního roku a to jen na pár týdnů. Jak situaci vnímají učitelé? V čem vidí největší problémy, a jak dlouho bude trvat, než žáci vůbec doženou některou látku? K tomu se pro Frekvenci 1 vyjádřil držitel ocenění Zlatý AMOS pro nejoblíbenějšího učitele v Česku Tomáš Pírek.
Distanční výuka má jako řada jiných věcí své klady i zápory. Tomáš Pírek pozoruje u sebe a žáků obrovské pokroky od prvního setkání skrze internet. “V podstatě jsme začínali od nuly, nikdo jsme na to nebyli připraveni, pokrok byl velký, ale už to stačilo,” uvedl. Dodal, že výuka na dálku je pro děti i učitele více náročnější než klasická výuka. “Hlavním a největším problémem je i ztráta kontaktů. Samozřejmě vzdělání je na prvním místě, ale škola není jen o tom, že bychom měli do žáků nacpat celou látku. Je to i o tom, že ty děti jsou spolu, s učiteli, které vnímají jako nějaké autority, učí se od nás a my od nich,“ doplnil.
Také sedět u monitoru, na kterém žáky nevidí a slyší jen jejich hlasy je demotivující. “Žáky v podstatě nevidím. Nevidím jejich emoce, gesta, mimiku, ale nemůžeme nutit žádné dítě, aby mělo zapnutou kameru. Také oni si tak chrání své domácí zázemí a já tomu rozumím,“ popisuje Pírek.
Po čase mu došlo, že není potřeba, aby děti vše zvládaly na 100 %. “Nejprve jsem měl pocit, že musíme zvládnout úplně všechno, ale to byla chyba. Děti jsem látkou přehltil a i na mě to byl najednou strašný tlak,” popisuje učitel. Ze své chyby se ale poučil a nyní dětem zadává méně látky. “Zadávám i více tématicky založené učivo, aby měly na to čas a stihly se to doučit, popřípadě se mě na něco zeptat a poradit se,“ popisuje. “Není potřeba totiž zvládnout všechno, to doženeme,“ dodal Pírek.
Největší mezery budou mít podle Pírka slabší žáci. “V klasických hodinách jim musíme pomáhat, doučujeme je, takže teď to prostě všichni nezvládnou,“ uvádí. Největším jeho přáním je, aby se děti naplno vrátily do škol. “Přál bych si, abych viděl titulek, že se vracíme do škol. Byl ráno v kabinetu, nachystal si pomůcky a šel do té třídy, viděl žáky, pracoval s nimi, smál, hrál si a dělal skupinové projekty,“ doplnil Pírek.