Celková cena projektu přesahuje hranici bilionu korun. „Tento obnos zahrnuje výstavbu nových tratí i modernizaci těch stávajících,“ vysvětluje Švehlík. Financování bude kombinací státního rozpočtu, evropských dotací a zapojení soukromých investorů formou PPP projektů. Vlak z Prahy do Ostrava by měl cestu zvládnout za dvě hodiny, Praha – Brno za hodinu. Vzniknout by mělo i klíčové spojení Praha – Berlín – Vídeň.
Budoucí tratě budou odpovídat nejpřísnějším evropským standardům. „Na těchto trasách nebudou žádné přejezdy a provoz bude pod kontrolou evropského zabezpečovacího systému,“ zdůrazňuje Švehlík. Evropský zabezpečovat neustále sleduje rychlost vlaku, má přehled o rychlosti vlaku, a pokud by byla rychlost překročena, zabezpečovač vlak automaticky zpomalí. Vlaky budou schopny dosahovat rychlosti až 320 km/h. Provoz vlaků i tratí bude zajišťován kombinací státních a soukromých kapacit.
Inspirace z Francie a Německa
Inspirace pro vysokorychlostní vlaky jde z Francie a Nemecka. „Francie je lídrem v oblasti vysokorychlostní železnice už čtyři desetiletí,“ říká Švehlík. Vlaky na linkách by měly být moderní, splňovat evropské standardy a budou kompatibilní s tratěmi v Německu, Rakousku atd. Ve Francii jezdí zdvojené patrové soupravy, které přepraví cca 700 lidí v soupravě. V Česku by měl být stejný typ.