Martin Švehlík: Stavba vysokorychlostní železnice v Česku začne příští rok, síť by měla být hotová do 10 let

20. prosince 2024·Zprávy·Barbora Turková·Jakub Veinlich

Martin Švehlík. (Zdroj: Frekvence 1)

Hostem Press klubu byl náměstek ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí pro rozvoj Martin Švehlík. S Jakubem Veinlichem mluvili o stavbě nové železnice v Česku, jejíchž rozpočet by měl přesahovat bilion korun.

Po letech příprav se Česko chystá na velký skok vpřed. „Příští rok zahajujeme stavbu rychlé železnice v České republice. Debata byla zahájena v roce 2017, kdy vznikl vládní program rozvoje rychlé železnice,“ uvedl Martin Švehlík. Mnoho lidí zastává názor, že Česko v  tomto případě trochu zaspalo. Kupříkladu Poláci mají vysokorychlostní trať k naším hranicím. Výstavba začne na úseku Brno–Přerov a do 10 let by měl být hotoven koridor mezi Brnem a Ostravou. Švehlík dodává, že projekt je součástí dlouhodobé modernizace železniční infrastruktury, která zahrnuje nejen vysokorychlostní tratě, ale i rekonstrukci stávajících koridorů.

Z Prahy do Brna se vlak dostane za hodinu

Celková cena projektu přesahuje hranici bilionu korun. „Tento obnos zahrnuje výstavbu nových tratí i modernizaci těch stávajících,“ vysvětluje Švehlík. Financování bude kombinací státního rozpočtu, evropských dotací a zapojení soukromých investorů formou PPP projektů. Vlak z Prahy do Ostrava by měl cestu zvládnout za dvě hodiny, Praha – Brno za hodinu. Vzniknout by mělo i klíčové spojení Praha – Berlín – Vídeň.

Budoucí tratě budou odpovídat nejpřísnějším evropským standardům. „Na těchto trasách nebudou žádné přejezdy a provoz bude pod kontrolou evropského zabezpečovacího systému,“ zdůrazňuje Švehlík. Evropský zabezpečovat neustále sleduje rychlost vlaku, má přehled o rychlosti vlaku, a pokud by byla rychlost překročena, zabezpečovač vlak automaticky zpomalí. Vlaky budou schopny dosahovat rychlosti až 320 km/h. Provoz vlaků i tratí bude zajišťován kombinací státních a soukromých kapacit.

Inspirace z Francie a Německa

Inspirace pro vysokorychlostní vlaky jde z Francie a Nemecka. „Francie je lídrem v oblasti vysokorychlostní železnice už čtyři desetiletí,“ říká Švehlík. Vlaky na linkách by měly být moderní, splňovat evropské standardy a budou kompatibilní s tratěmi v Německu, Rakousku atd. Ve Francii jezdí zdvojené patrové soupravy, které přepraví cca 700 lidí v soupravě. V Česku by měl být stejný typ.

Poslechněte si

Zprávy - další články