Stravenky jsou v podstatě lichva, tvrdí šéf obchodů CBA

29. ledna 2018·Zprávy·Karolína Stránská

Systém stravenek, které firmy dávají jako jeden z hlavních benefitů svým zaměstnancům, podle předsedy obchodního družstva CBA Romana Mazáka kvůli vysokým provizím emitentů těchto poukázek zavánějí lichvou. Obchodníci na to doplácejí, stát by měl otázku stravenek řešit, sdělil v pondělí Mazák ČTK. Družstvo CBA sdružuje téměř tisíc obchodů po celé ČR s obratem dvě miliardy korun.

Stravenky dostává kolem 1,3 milionu Čechů, kteří v nich ročně projedí 15 miliard korun. Část stravenek skončí v obchodech, kde za ně lidé mohou nakoupit potraviny a nápoje. Největšími poskytovateli stravenek v Česku jsou společnosti Sodexo, Edenred (Accor) a Le Chéque Déjeuner.

Stravenky podle Mazáka slouží jako další platidlo, protože lidé jimi platí v restauracích i prodejnách. “Restaurace jimi platí zase dál. Poslední článek řetězce pak stravenky vrací emitující firmě, od které dostane zpět peníze po odečtení provize. Je to v podstatě lichva, provize jsou obrovské, pohybují se mezi pěti až šesti procenty, což je srovnatelné, jako by si banka dala za půjčku úrok 60 procent,” uvedl Mazák.

Problémem je podle něj hlavně blokování hotovosti. V maloobchodě se například jednou měsíčně svezou z prodejen stravenky, v centrále je přepočítají a odešlou vydávající firmě, která do 14 dní pošle prodejně hotovost.

“Pokud zákazník za stravenky nakoupil začátkem měsíce, tak po započtení času na manipulaci a převod peněz obdrží prodejna hotovost až po téměř dvou měsících od provedení nákupu. Jak k tomu obchodník přijde, když musí dát šest procent ze své marže pryč jen proto, že zákazník místo peněz použil stravenku?” uvedl Mazák.

Ministerstvo financí podle něj před několika dny projevilo zájem omezit v novém zákoně o dani z příjmu všechny výjimky z placení daní včetně stravenek. Podle Mazáka by to byla pozitivní změna, protože maloobchodníci nemohou nic změnit. “Nedá se tomu zabránit, pokud nechce firma přijít o zákazníky. Stravenky se tedy rozšířily a konkurence je tak vysoká, že je nelze nebrat,” řekl Mazák. Připomněl, že nedávno začaly vlastní stravenky emitovat obchodní řetězce Lidl a Kaufland právě proto, aby nemusely platit vysokou provizi jiným firmám.

Zdroj: ČTK

Zprávy - další články

Doporučujeme