Vyhledávání
Stát spustil elektronický prodej dálničních známek. Start se neobešel bez komplikací
Stát v úterý 1. prosince s velkými problémy spustil prodej nových elektronických dálničních známek. Systém byl od rána po většinu dne mimo provoz kvůli technické chybě, znovu fungovat začal až po vyřešení problému po 16. hodině. Nefunkční systém vyvolal vlnu kritiky ministerstva dopravy. Řidiči nyní mohou koupit nové známky s platností nejdříve od ledna 2021. Elektronické viněty nahradí dosavadní papírové kupony. Dosud řidiči i přes potíže nakoupili přes 800 nových dálničních známek.
Systém nezvládl zátěž
Systém po svém ranním spuštění fungoval jen krátce. Šéf společnosti Cendis, která má systém na starosti, Jan Paroubek uvedl, že ráno po šesté hodině prudce vzrostla zátěž systému, jehož příčinu vývojáři neznali. Systém proto i kvůli obávám z možného útoku hackerů raději odpojili. Později však zjistili, že šlo o technickou chybu firmy. “Jedna komponenta generuje obrovské množství operací mezi frontendem a backendem, což se nám při testech neprojevilo”, uvedl po poledni Paroubek.
Problémy se podařilo vývojářům vyřešit až po 16. hodině. Podle mluvčího firmy Cendis Martina Opatrného byly všechny identifikované chyby opraveny, a řidiči tak nyní mohou kupovat nové známky. Mluvčí ovšem připustil, že se systém může v příštích dnech stát terčem útoků hackerů, což případně může narušit plné fungování stránek.
Řidiči už stihli zakoupit přes 800 vinět
I přes problémy si ovšem stovky řidičů známku už koupilo. Nejvíce, konkrétně přes 500 jich bylo prodáno přes e-shop, asi 128 na čerpacích stanicích a kolem 200 na pobočkách České pošty.
Nefunkční informační systém kritizovala opozice i ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD). Ten to označil za nepřijatelné a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) žádal o vysvětlení. Podle některých opozičních zástupců jsou problémy kolem prodeje dálničních známek ukázkou nekompetence.
Ministr Havlíček s velkou slávou spustil e-shop na dálniční známky, ale pak ho překvapilo, že tam lidé opravdu nakupují, tak ho hned zavřel. Tak tohle vládě zase nevyšlo.
Česká republika potřebuje skutečnou digitalizaci, ne jeden nefungující e-shop.— Petr Fiala (@P_Fiala) December 1, 2020
Hlavním prodejním kanálem dnes spuštěného systému je internetový obchod www.edalnice.cz. Viněty je možné koupit také na poštách a benzínových pumpách Euro Oil. V budoucnu by se prodej mohl rozšířit na další čerpací stanice. Známky už nebudou řidiči lepit na přední skla, kupony budou vázané na registrační značku vozidla.
Ceny zůstaly stejné
Typy i ceny známek zůstávají pro příští rok stejné, roční známka stojí 1500 Kč, měsíční 440 Kč a desetidenní 310 Kč. Zůstává i zvýhodnění pro ekologická auta. Novinkou je možnost libovolně nastavit datum začátku jejich platnosti, a to až s předstihem 90 dnů. Roční známky navíc budou nově fungovat po dobu 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.
Zdražování ministerstvo nechystá ani na další rok. “Je to jednoznačné rozhodnutí,” řekl dnes Havlíček v České televizi. Podle Havlíčka je možné, že díky automatizovanému systému si lidé budou dávat větší pozor a možná se za známky utratí více peněz. “Takže rozhodně není cílem zvyšovat ceny za známky,” řekl v pořadu 90́ ČT24.
Přípravy nového systému dálničních známek za celkem 309 milionů korun provázely problémy už v počátcích, tehdy stály místo i předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Stát po vlně kritiky zrušil původní soutěže na provozovatele IT systému, který vysoutěžil za 401 milionů korun. Spolu s tím zastavil další návazné tendry.