Vyhledávání
Skvělý nápad! Škola v Indii přijímá místo peněz platbu v plastech
Unikátní škola v Indii vybírá místo peněz od svých žáků plastový odpad. Pár, který zařízení vede, ke kroku přikročil poté, co si uvědomil, že v lokalitě žije mnoho nemajetných rodin a zároveň oblast bojuje se silným znečištěním plastovým odpadem.
“Chtěli jsme založit školu pro všechny, ale narazili jsme, když jsme si uvědomili větší společenský a ekologický problém, který v oblasti rostl. Pořád si pamatuji, jak se naše třídy zaplnily toxickými výpary pokaždé, když někdo v okolí pálil plasty. Lidé tady běžně pálili plastový odpad, aby se zahřáli. Chtěli jsme to změnit a začali jsme nabádat studenty k tomu, aby přinesli svůj plastový odpad místo školních poplatků,”uvedla pro server thebetterindia.com Parmita Sama, která školu společně se svým manželem a obchodním partnerem Mazinem Mukhtarem v roce 2016 založila.
Škola s názvem Akshar v indickém Ásámu začínala zhruba s dvaceti žáky, dnes jich však má již přes stovku. “Uvědomili jsme si, že vzdělávání musí být sociálně, ekonomicky a environmentálně relevantní pro tyto děti. Jednou z našich prvních výzev bylo přesvědčit místní vesničany, aby posílali své děti do školy. Většina je posílala jako dělníky do nedalekých kamenolomů. Takže jsme mimo jiné museli představit model, který by uspokojil jejich potřeby a vytvořili jsme tak systém zaměstnání,” popsal Mazin.
“V kamenolomech by žáci dostali 150 až 200 rupií denně. Tomu jsme finančně nikdy nemohli konkurovat, tak jsem místo toho navrhli systém učení žák na žáka, kdy starší studenti učili ty mladší a vydělávali si tím ve speciální hračkové měně, za kterou si mohli koupit svačiny, oblečení, hračky, boty atd.,” vysvětlila Parmita.
“Hračková měna může být použita v blízkém obchodě k nákupu menších věcí. (…) Studenti také mohou přijít se svou zásobou za námi a my jim pomůžeme koupit si věci online. Jednoduše ji směníme za reálné peníze a koupíme jim věci z Amazonu, které odpovídají stejné hodnotě,” uvedla. Mimo výdělku přitom děti získají a prohloubí své vzdělání, což jim v budoucnu usnadní nalezení zaměstnání.
Aby se ujistili, že děti, které učí své mladší spolužáky, skutečně látce rozumí, prochází studenti neustále testy a aby se mohli posunout o úroveň výš, musí prokázat, že látku skutečně ovládají. Tímto způsobem se pedagogové snaží, aby kvalita vzdělání na jejich škole do budoucna jen rostla.
Vedle vyřešení potíží s ušlým ziskem dětí, které by jinak pracovaly, museli však pedagogové řešit i další problémy. “Během zim většina rodin vytváří táboráky z plastového odpadu a shromažďují se u ohně, aby se zahřály. Byli jsme šokováni, když jsme to viděli, a rozhodli jsme se šířit v komunitě osvětu o rizicích, kterým takto lidé vystavují své děti,” popsala žena.
Učitelé začali vybírat plasty od svých svěřenců a jejich snaha brzy přinesla příznivé výsledky. “Dostává se nám pozitivní odpovědi. Mnoho rodin se podílí na třídění a souhlasilo s umístěním informačních cedulí před jejich domovy a obchody, aby se šířila osvěta,” uvedla Parmita.
Indický projekt zatím funguje čím dál lépe a dvojice pedagogů si jeho výsledky velmi pochvaluje. Z toho důvodu by model rádi přenesli i na další místa a založili škol podobného typu v chudých oblastech co nejvíce. Současným cílem je zprovoznit 100 podobných škol během příštích pěti let.