Vyhledávání
Nákupy vrcholí. Kdy nejpozději objednat dárky z e-shopu, aby vám dorazily do Vánoc?
E-shopy letos čekají rekordní vánoční tržby až 38 miliard korun. Posledním dnem, kdy je možné objednat zboží z e-shopu, aby dorazilo do Štědrého dne, je pondělí 18. prosince. Při objednávce v tento den garantuje doručení 90 procent internetových obchodů. O den později slibuje včasné dodání 74 procent e-shopů. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Heureka.cz.
Kapacity kurýrních firem jsou již nyní, méně než dva týdny před Štědrým dnem, na maximu, což se projevuje ve zpožďování zásilek. Vyplývá to z ankety ČTK mezi internetovými obchodníky. Některé objednávky přicházejí až s týdenním zpožděním.
Mall.cz eviduje problémy s kapacitami přepravců. “Proto také všechny naše zákazníky vybízíme k využívání našich výdejních míst. Naše provozovny zároveň zavážíme vlastní páteřní přepravou, díky čemuž má zákazník jistotu doručení zboží v požadovaném termínu,” uvedl mluvčí Jan Řezáč. Například v Praze e-shop zaváží čtyřikrát denně.
“Kapacity přepravních společností jsou již nyní na maximu, což v případě některých z nich vyústilo v první problémy během týdenní výprodejové akce Black Friday. Ten největší nápor je přitom čeká – dle našich očekávání přijde v týdnu od 11. do 17. prosince,” uvedl marketingový ředitel CZC.cz Milan Duda.
Zpoždění až pět dní v některých regionech je podle mluvčí Datartu Ivy Pavlouskové každoroční předvánoční realitou u všech přepravců. “Naše logistika v tuto chvíli nápor stíhá, protože máme mnoholeté zkušenosti s vánoční sezónou. Nyní expedujeme denně desítky tisíc kusů zboží v nonstop režimu,” dodala.
Podle internetové platformy Clever Monitor, která zajišťuje obchodní a logistické procesy pro desítky e-shopů, na vině nejsou pouze dopravci, ale také provozovatelé internetových obchodů. “Nijak totiž nepoužívají funkce plánování logistiky. Navíc ani v tak nabitém a exponovaném čase, jako je prosinec. Pokud se totiž plánují kampaně manuálně, musíme počítat i s možností problémů s doručitelností,” uvedl šéf vývoje inovací Clever Monitor Lukáš Hakoš.
Kurýrní služba DPD s odkazem na problémy s doručováním u konkurence a vysoký příliv nových zákazníků přijala opatření, podle něhož do konce prosince nepřijímá nové zákazníky a reguluje balíčky s platbou v hotovosti u stávajících klientů. Ti mohou za své zásilky zaplatit pouze bankovním převodem. Opatření má usnadnit činnost výdejních míst a předejít možnému přetížení před Vánoci.
Část obchodníků se na začátku předvánoční sezony potýká s nedostatkem brigádníků a sezónních zaměstnanců, kteří obvykle pomáhají zejména ve skladech. Některé obchody poslaly do skladů i úředníky z centrály.
Neváhejte s objednávkou
Posledním dnem, kdy je možné objednat zboží z e-shopu, aby dorazilo do Štědrého dne, je pondělí 18. prosince. Při objednávce v tento den garantuje doručení 90 procent internetových obchodů. O den později slibuje včasné dodání 74 procent e-shopů.
“Do toho, jestli zboží dorazí včas nebo ne, vstupuje v období vánoční špičky mnoho faktorů, včetně počasí. Navíc letošní rok bude opět rekordní. Čekat s objednávkou do poslední chvíle se nemusí vyplatit, dárek pod stromeček, který dorazí až po Vánocích, není úplně příjemný zážitek,” uvedl šéf Heureky Tomáš Braverman.
Zdroj: ČTK / ane