Vyhledávání
Luboš Zajíc: Matematika na zkouškách nanečisto žáky neuklidnila, stresuje je hlavně kapacita středních škol
Luboš Zajíc (Zdroj: Frekvence 1)
Hostem Press klubu byl prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc. S Romanou Navarovou řešili nejen přijímací zkoušky na střední školy, ale i to kolik dětí půjde letos do prvních tříd a proč není dobré dávat dítěti zbytečně odklad.
Přijímací zkoušky na střední školy jsou již tento týden a předtím probíhaly i zkoušky nanečisto. Podle Zajíce ale některé žáky mohla odradit zkouška z matematiky, která podle něj byla zbytečně těžká a žákům moc psychické pohody nedodala. „Přijímací zkoušky určitý stres vyvolávají, ale největší stres vyvolává kapacita středních škol, která není úplně dostačující a ne všichni se dostanou tam, kam chtějí.”
Jednou z pozitivních změn, kterou Zajíc vyzdvihl, je zavedení elektronického systému přihlášek DIPSY. Ten mimo jiné odblokuje volná místa na školách rychleji, než tomu bylo dříve „Při předchozím systému trvalo tři neděle, než se uvolnila místa. Teď žáci vědí, na čem jsou, poměrně brzy,“ popsal výhodu Zajíc, který je sám ředitelem školy. U nich mají zdarma přípravné kurzy, ve kterých se učitelé zaměřují nejen na samotný test, ale i na typy otázek, aby to pro žáky nebylo velké překvapení, co je u zkoušek čeká.
Odklad nemá u dětí tak velký vliv
Klíčovou roli hrají v otázkách přijímaček nejen učitelé, ale hlavně rodiny. „Není to jen o placené přípravě. Jsou i neziskovky, které pomáhají zdarma,“ říká a dodává, že by to mělo být prioritou celé rodiny. Ne vždy se to ale děje. Zápisy do prvních tříd začaly 1. dubna a základní školy očekávají, že by se jich mělo zúčastnit zhruba 148 tisíc dětí.
Zajíc upozornil na zhoršující se jazykové dovednosti předškoláků. „Není to jen otázka výslovnosti. Děti málo komunikují, častěji sedí u obrazovek než si povídají s rodiči a nerozvíjí tak mluvu, ale i myšlení,“ řekl. Vítá, že v posledních letech klesá počet žádostí o odklad školní docházky. „V některých regionech je to až 30 % odkladů a často nejsou odůvodnitelné,“ tvrdí a dodává, že rodiče často na odkladu trvají, i když nemají důvod. Česká školní inspekce navíc podle výzkumu tvrdí, že odklad nemá na děti až tak zásadní vliv.