Vyhledávání
Miroslav Hřebecký: Oborové testy více ukážou motivaci uchazečů o studium na SŠ
Hostem Press klubu byl programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký. V rozhovoru jsme probrali přijímací řízení na střední školy i to, jak by podle EDUin měly vypadat testy v budoucnu.
Letos poprvé si uchazeči o studium na středních školách mohli podat přihlášky třemi různými způsoby. Podle Hřebeckého se efektivita systému projeví až záhy. „Zatím neproběhlo to nejhlavnější, tj. porovnání nabídky s poptávkou. Zatím se změnil způsob, jakým se přihláška podává, tj. tři přihlášky digitálně… Ale to hlavní, kvůli čemu to děláme – to, aby se mohla projevit prioritizace, to, že automat porovná nabídku s poptávkou a případně posune dítě směrem dolů – to teprve proběhne a doufejme, že to proběhne bez problému,“ uvedl.
„Test z matematiky a češtiny je málo“
Podle Hřebeckého by se kromě logistické části přijímacích zkoušek měl změnit také způsob přijímání žáků na střední školy. Test z češtiny a matematiky je podle něj někde málo. „Školní kola vedle jednotných přijímacích zkoušek pořádá minimum škol, a to za mě není v pořádku. Stejně jako v odborném vzdělávání jsou tam jistě proto, aby nabídly praktické zkoušky případně oborové testy na obor, kterému se škola věnuje,“ popsal s tím, že tak se pozná i opravdová motivace žáků, kteří chtějí danou problematiku studovat. Pracovní skupina by měla podle ministra školství Roberta Plagy být svolána po skončení etapy digitalizace. „Věřím, že slovo dodrží a opravdu na přelomu května a června by se měli sejít lidé, kteří se budou bavit o tom, jakým způsobem to vyvíjet dál. My jako EDUin nějakou představu máme,“ doplnil.
Nová vize je podle EDUin taková, že děti by měly přijímací řízení na střední školy psát na svých základních školách. „To, že přicházím do známé budovy, vítá mě můj známý školník, jdu po známých schodech, před učebnou mě vítá můj učitel, který mě připravoval, poplácá mě po zádech, vcházím do známé třídy a teprve tam je někdo cizí, kdo mi dá nějaké testy, na kterých záleží,… to vše je velmi důležité. Je to úplně něco jiného, než když od začátku nevíme, kudy se tam jde, vítají nás cizí lidé a jsme ve stresu,“ popsal vizi Hřebecký.
Letošní přijímací zkoušky sklidily u veřejnosti opět nějakou tu kritiku. Matematika podle mnohých byla úplně odlišná oproti předchozím rokům. „Nebudu schopen být konkrétní, protože přijímačky sledujeme, vyjadřujeme se k tomu dlouhá léta, ale sám jsem přestal řešit jednotlivé testy. Nedělám si je a neporovnávám si je mezi sebou,“ dodal s tím, že je to ale každý rok stejné a na vině bývá často stres.
„Na středních školách je míst dost“
Počet míst je podle programového ředitele EDUin na středních školách dostačující. Mnohým z nás se to tak ale zdát nemusí, a to z důvodu, že se více dětí hlásí na školy se všeobecným zaměřením jako jsou gymnázia či průmyslovky a učiliště jsou podle Hřebeckého poloprázdná. “Většina dětí bude získávat svoji profesní kvalifikaci až v postsekundárním vzdělávání, to znamená na vysokých školách, dalších kurzech, nadstavbách apod., proto většina rodičů hlásí své děti na univerzální školy, tzn. s maturitou všeobecného směru,“ uzavřel programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký.