Vyhledávání
Trend 21. století se jmenuje udržitelná móda. Nákupy v sekáčích mají své výhody i nevýhody. Jaké?
Pojmy jako udržitelná móda, sekáče nebo nakupování z druhé ruky se u nás v posledních letech docela usadily. Jak tento trend vnímají Češi? Nakupují v sekáčích nebo jsou věrní fast fashion? V podcastu Zákulisí sociologie to prozradí Klára Zajíčková s Martinem Buchtíkem z výzkumné agentury STEM. Podcast si můžete poslechnout na platformě Youradio Talk.
Ať chceme nebo ne, móda je každodenní součástí našich životů. Oblékat se musíme všichni a je jedno, zda řešíme, co máme na sobě, sledujeme módní trendy nebo je nám jedno, že špatně zkombinujeme vzory, barvy či materiály. Nakupující v Česku se dělí na dvě velké a dvě malé podskupiny. „Největší je ta, že lidé kombinují nákupy v řetězcích a v sekáčích, což je zhruba polovina. 45% lidí pak nakupuje výhradně nové oblečení. Pak jsou tady dvě miniskupinky; první jsou jedinci, kteří nakupují oblečení jen v sekáčích a druhá říká, že si nekupují oblečení vůbec, ale získává ho třeba prostřednictvím darů, výměn nebo si ho sama vytváří,” popisuje Zajíčková.
Udržitelná móda je poslední dobou velmi populární a v second handech se dají pořídit opravdu skvělé kousky. „Trh s udržitelnou módou je zajímavý i díky tomu, že stále roste a růst bude, což dokazují i data jedné americké firmy. Až pětina našeho oblečení ve skříni bude ze sekáčů. Jedním z hlavních důvodů je cena, pak že tyhle nákupy považují za šetrnější k životnímu prostředí a obecně jsou tyhle nákupy pro lidi více zábavnější. Kvůli ekonomické krizi je oblečení jedna z kategorií, na kterých se lidé snaží ušetřit, což nahrává tomu, že se uchylují k těmto nákupům,” říká Zajíčková. Na tuto situaci bude muset zareagovat i samotný módní průmysl a pracovat s udržitelnými zdroji. „I pro mladé generace je tohle zdroj, jak získat cenově dostupné oblečení a vyhýbat se fast fashion, která je dělaná bez ohledu na životní prostředí a na pracovní podmínky lidí, kteří oblečení dělají. Většinou za velmi nízké mzdy.”
Mladším lidem záleží na ceně i životním prostředí
Fast fashion je rychloobrátková móda, kterou si lidé koupí v běžném módním řetězci. „Nejde o to, aby se fast fashion úplně zrušila, protože to představuje dostupný zdroj oblečení pro lidi, kteří nemají tolik peněz a mohou se díky tomu trendy obléct. Už se nějakou dobu řeší, že by se tato část byznysu měla řešit, aby byla férovější k lidem na všech stranách a k životnímu prostředí,” vysvětluje Zajíčková. Nakupování v sekáčích může být zábava, ale má i své nevýhody. „Nikdy nevíte, co tam najdete, je to nepředvídatelné. Na druhou stranu, i z pánského županu se dá udělat fajn kabát. Je to o hře a o fantazii.”
Rozdíl v módě je samozřejmě daný i generačně. „Mladší ročníky nad módou přemýšlí jinak. Jsou ve svém přístupu zodpovědnější, rozumí pojmům, ale zase pokulhávají v praxi.Věková skupina 60+ sice nerozumí tolik pojmům, ale zase nakupují ze všech nejméně. Pro všechny je nakupování v sekáčích cenově výhodnější. Mladší generace jako druhý důvod uvedla, že to bere šetrnější k životnímu prostředí,” vysvětluje Zajíčková. Spoustě lidem ale nakupování v sekáčích přijde nehygienické. „To je jedna z překročitelných bariér. Řešením je, že se o tom bude mluvit veřejně. Třeba vloni soutěžící z britského Love Islandu nosili oblečení z druhé ruky a byli podporováni v tom, aby si věci brali opakovaně. To mi přijde jako dobrý způsob, protože kvůli sociálním sítím můžeme často cítit tlak na to nosit věci opakovaně,” tvrdí Zajíčková, ale dodává, že spoustu lidí bere udržitelné nakupování jako stigma. „Jejich rodiče neměli peníze na ´normální´ oblečení a tak tam nakupovali. Někdo je tam naopak zvyklý a ví, že tam najde skvělé věci.” Podcast Zákulí sociologie si můžete poslechnout na platformě Youradio Talk.