Vyhledávání
Tomáš Matonoha: Motorkářem jsem se stal kvůli pražskému tunelu Blanka
Moderátor, bavič a herec Tomáš Matonoha patří už více jak 10 let mezi nadšené motorkáře. Občas se o svoji velkou vášeň dělí i s posluchači Frekvence 1 ve své show Popolední pohodička s Tomášem Matonohou. Na Frekvenci 1 vysílá každý všední den mezi 13. a 14. hodinou.
Jak jste se dostal k motorce? A proč zrovna motorka?
Za to, že já jsem motorkář, může pražský tunel Blanka. Bydlel jsem v Dejvicích, měl jsem obrovský problémy dostat se do práce. Kolik ostudy já měl, stával jsem v hodinových kolonách. V té době jsem měl papíry jenom na 50, s tím se jednak nikam nedostanete, navíc je to trochu nebezpečný jezdit na tak pomalém skútru. Tak jsem si řekl, že si musím udělat papíry na motorku, abych mohl jezdit normálně. Začal jsem jezdit a začalo mě to tak strašně bavit, že se ze mě stal motorkář. Už přes 10 let jezdím všude jak na skútru, tak na motorkách. Limit mám 7 – 8 °C a nesmí být průtrž mračen.
Jak byste se charakterizoval jako řidič?
Existují dvě základní skupiny motorkářů, poznají se podle toho, když slezou z motorky, zavřou oči a co si pamatují. První skupina před sebou vidí šedou čáru. Druhá vidí zelenou krajinu a modrý nebe. Záleží to na tom, jak jedete. Buďto jste přilepení k mašině, jedete, co to dá a vidíte jenom šedou čáru. Nebo jedete výletně na pohodičku a pamatujete si krajinu. Já patřím do skupiny, která si jede na pohodičku, spíše pomalu a zdržuje, ale nikam nespěchá a kochá se krajinou.
Na co je podle vás potřeba dát si nejvíc pozor na silnici, když jedete na motorce?
Největším nebezpečím pro motorkáře je divoká zvěř, vše ostatní se dá odhadnout. Jinak já jezdím hodně opatrně.
Co vám ve výbavě rozhodně nesmí chybět?
Podstatné je mít kvalitní výbavu na sebe. Jsem velkým zastáncem kvalitního motorkářského oblečení. Když máte nehodu v přijatelné rychlosti, tak vám kvalitní oblečení může zachránit život. Důležitá je kvalitní helma, oblečení s chrániči a boty. Pak určitě vždycky mít sluneční brýle, hlavně když svítá nebo zapadá slunce. Motorkář, který nevidí, tak to je hodně špatný.
Co říkáte akcím na podporu snížení nehodovosti na silnicích, jako např. Bezpečně na cestě?
Akce na podporu bezpečnosti na silnici jsou strašně důležitý a podstatný. Za první republiky Československo bylo motorkářskou velmocí, takže máme obrovskou motorkářskou tradici. Od té doby samozřejmě strašně stoupnul a přibyl provoz. Jsem zastáncem jednostopých vozidel, zejména pak v městském provozu. Pokud by ti, co jedou na mopedech a motorkách, jeli autem, tak provoz totálně ucpou. Jezdil jsem na motorce ve španělských, italských nebo řeckých městech, tam se řidiči chovají k motorkářům naprosto jinak. Na jihu Evropy nebo v Asii jsou mraky motorek, tam je to běžná součást provozu. Všichni počítají s tím, že všude jezdí motorky, jezdí strašně bezpečně a ohleduplně vůči motorkářům. My na to bohužel teprve přicházíme, proto někteří mají strašný strach z motorek a ježdění na nich. Kdyby měli lidi v Indii nebo Asii strach z motorek, tak se tam zastaví provoz, protože tam jsou motorky, kola a mopedy základ dopravy. Jakoukoliv akci o bezpečnosti a toleranci na silnicích velmi vítám.