Vyhledávání
Magdaléna Sodomková: Jednání Rozhlasu mě zklamalo. Nečekala jsem tlak od místa, kde jsme měli mít podporu
Podcast, kniha a nakonec televizní sérii. Magdaléna Sodomková a Brit Jensen se zabývaly kauzou nespravedlivě odsouzeného Tomáše Tomana. O tom, proč novinářku zklamal Český rozhlas a jak se k ní kauza vůbec dostala, si povídala s Lucií Černou.
Tomáš Toman byl odsouzený za smrt člověka při rvačce před jedním pražským klubem, následně se snažil utéct na Bali. Policisté ho ale chytili, následně byl ale proces obnoven. Zjistilo se, že za smrt dotyčného nemohl Toman, ale kámen umístěný na skupltuře, u kterého se dvojice prala. Téhle kauzy se v roce 2012 stala Magdaléna Sodomková velmi důležitou součástí. „Stalo se to tak, že jsem dostala zprávu od Tomana, kterého jsem do té doby neznala. Psal mi, že je na Bali a že by se mnou potřeboval mluvit. Psal mi, že není na dovolené, ale ve vězení. Toman dostal nálepku vraha, ale bylo to ublížení na zdraví s následkem smrti. Bylo to pro mě hodně zvláštní, když se mi ozval. Poslal mi spis a zjistila jsem, že soudní chybu neudělal jen soudní systém, ale i my jako novináři, že to nebylo úplně fér. Chtěla jsem to za nás novináře napravit. A povedlo se.”
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Sodomková se už několika kauzami soudního znalce Jiřího Štrouse zabývala a byl to důvod, proč se rozhodla zabývat i Tomanem. „Ozval se mi v roce 2012, podcast 2017 a kniha o rok později. Nejtěžší bylo ustát tlak, který jsme měli v Českém rozhlase. Nečekala jsem, že v místě, kde ho mají podporovat, aby mohl dělat dobrou práci, tak to budou chtít zakopat na koberec,” říká Sodomková. Nejvíce jí na celé kauze překvapilo, že si Toman odseděl tolik let, než zazněl konečný verdikt. „Když jsem se na ty materiály podívala, tak vidět v tom ty chyby nebylo nic těžké. Byly tam špatně vstupní údaje, z toho pak nemohl být dobrý výsledek. Ale pak nikdo nečekal, že ho soudce pustí a případné vyšetřování bude probíhat na svobodě, vzhledem k jeho útěku,” přiznává novinářka.
Podcast, který vyrobili pro Český rozhlas doprovázela obrovská kauza a Rozhlas ho pak nechtěl odvysílat. Největší satisfakcí pro novinářku bylo, že vyhráli prestižní Prix Bohemia Radio. „Výborný bylo, že se to ten večer vysílá na Vltavě. Šéfredaktorka nás předtím pozvala na rozhovor, ale nakonec to neodvysílala.” Dnes můžeme slyšet podcast v aplikaci Můj rozhlas, ale je tam předmluva, že je upraven v souladu s etickým kodexem Českého rozhlasu. „Dlouho trvalo, než to tam dali. Je to verze, kterou jsme upravili, ale ne ve shodě s etickým kodexem; chtěli nás poškodit, když říkali, že je to neetické. Všechny pravidla to dodržely, měly jsme na to i posudek. Musely jsme přistoupit na jejich cenzorní kroky, protože jsme tam v tu dobu pracovaly a musely jsme jim vyjít vstříc. Jedna věc byla, že tam byla skrytá nahrávka jedné soudkyně, která si tam pochvalovala, jak se jí dobře soudilo za komunismu. Nenahrávaly jsme to my, ale dostala se k nám. Tahle nahrávka se dostala až k Ústavnímu soudu, který řekl, že je to nelegální nahrávka, ale veřejný zájem převyšuje, protože z toho bylo poznat, že v několika případech byla podjatá. Měli jsme na to razítko, ale vystřihnout jsme to musely,” vysvětluje novinářka.
Se seriálem Matematika zločinu jsem spokojená
Doktor Štraus jim napsal, že s nimi mluvit nebude, ale v rádiu chtěli audio. „Nebudu nikoho uhánět, my se s ním sejít chtěli, ale on nechtěl. Nakonec jsme si na něj počkali na nějaké autogramiádě pro klid Rozhlasu, ale spor se neurovnal.Všichni lidi, kdo na tu kauzu sáhli už tam nepracují, já už pak žádnou další zakázku nedostala. Brit tam trpěla ještě rok a nakonec se odstěhovala i z Česka. Spolupracujeme spolu dál, protože připravujeme ještě bonusový díl, protože se nám ozvali noví svědci,” prozradila novinářka.
V roce 2020 se na Voyu objevila televizní minisérie Matematika zločinu. Novinářka přiznává, že nabídek na televizní zpracování dostávaly dost. „Nechtěly jsme o tom ani slyšet, protože to pro nás bylo náročné na tom pracovat. Nechtěla jsem, aby to bylo černobílé, protože to není černobílé a i Toman o tom mluví tak, že nebyla žádný svatoušek. Režisér Petr Bebjak přišel se seriózní nabídkou, včetně toho, aby tam byla naše jména. Jednali jsme o tom půl roku a věděli jsme, že když prodáme licenci, tak nad tím ztratíme kontrolu. Scénář jsme dostali k přečtení těsně před natáčením a už nebylo moc času tam něco měnit. Podařilo se nám tam něco měnit a chtěli jsme, aby tam bylo zmíněno, že jsme v Rozhlasu přišli o práci. Nakonec je to příběh inspirovaný touhle kauzou,” komentuje Sodomková. Seriál sledovala s rodinou Tomáše Tomana. „Bylo to pro nás hrozně emotivní, ale pak jsem odcházela domů a říkala jsem si, že to dopadlo dobře.” Podcast Trefa do Černé(ho) můžete slyšet na platformě Youradio Talk.