Vyhledávání
Jízda autem v letním horku? Co všechno musíte vědět, abyste se nedostali do problémů
Řídit naboso nebo v žabkách, do půl těla, s ventilátorem v ruce a chladicím boxem plným zmrzliny místo spolujezdce na předním sedadle. Jestli si takhle představujete letní cestování, pak vězte, že jste si hned několikrát řekli o pokutu, nemluvě o velkých následcích v případě havárie. Na co si tedy dát pozor při jízdě v letních a horkých měsících? To jsme se dozvěděli na prezentaci Bezpečně na dovolenou 2023.
Optimální teplota v kabině auta
Optimální teplota v kabině automobilu je od 20 do 25 stupňů Celsia. To by mělo být zárukou dosažení dostatečného komfortu cestování a současně dobré kondice řidiče. Rovněž tak je nutné zajistit dostatečnou cirkulaci čerstvého vzduchu v kabině. Chod ventilátoru vzduchu by měl být nastaven na hodnotu, která zajistí požadovanou teplotu a současně bezprůvanovou cirkulaci vzduchu. Výdechy musí být nasměrovány tak, aby proud chladného vzduchu přímo nemířil na žádnou část lidského těla. Za teplého počasí pomůže i pootevření střešního okna či zadních okének. Opatrně s klimatizací.
Jízda naboso nebo v žabkách?
Začněme tím, co si obout. Samozřejmě, že běžnému řidiči žádný zákon či předpis nezakazuje nazout si žabky. Neplatí to už o profesionálních řidičích kamionů nebo autobusů, pro něž platí předpisy o bezpečnosti práce, včetně paragrafů o povinném odpovídajícím oblečení a obutí při práci. Nebo jim konkrétní požadavky, včetně nezbytné pevné obuvi, stanovují firemní předpisy. A stejné by to mělo být i u běžných řidičů. Zpocené nohy a žabky s volnými gumovými pásky, které se pružně roztahují a pak nedrží na noze, to je velká šance, že v tu nejméně vhodnou dobu noha v žabce sklouzne z brzdového pedálu a havárie je tady.
Navzdory horku: Zavřete okna
A nejen za jízdy. Horký vzduch, jakmile otevřete okno, automaticky a na poměrně dlouhou dobu změní klimatizací zajištěnou přijatelnou teplotu. Je na místě pamatovat, že rozdíl mezi vnější a vnitřní teplotou za parného léta by neměl být příliš výrazný. Stejně tak jako zdánlivě příjemná nízká teplota v autě není pro organismus vhodná. Takže přijatelná teplota pro jízdu je v rozmezí 18 až 22 stupňů. Nikoliv nižší.
Pokuta za otevřená okna a dveře při parkování!
Například v Německu hrozí pokuta za to, že máte otevřená okna nebo dokonce dveře u vozu při parkování. Podle německého práva takové chování znamená, že jste nezajistili majetek (byť váš vlastní) proti neoprávněnému použití cizí osobou. Pokuta činí 15 eur. Výjimkou je krátkodobé zastavení nebo stažená střecha u kabrioletu.
Používejte vhodné sluneční brýle
Možná si to při běžném používání neuvědomujeme, ale zdaleka ne všechny sluneční brýle jsou vhodné pro letní cestování v autě. Příliš tmavá skla brýlí, stejně jako barevný filtr na nich, mohou například zmást řidiče při sledování světel na semaforu nebo koncových světel auta jedoucího před ním, dokonce mohou i zkreslit vnímání dopravního značení, a to především vodorovného.
Černé fólie na sklech…?
Ochránit interiér vozu před slunečním zářením lze samozřejmě použitím tmavých fólií na oknech. Ale každý by měl vědět, že povoleno je používat fólii pouze na zadních oknech. Za ztmavení předních bočních oken, a tedy porušení předpisů, hrozí například v Německu pokuta 90 eur a udělení jednoho trestného bodu, ve Francii 135 eur a u nás blokově až 2 000, ve správním řízení až 2 500 korun.
Větrák na palubní desce?
Pokud vám přijde, že si lze alespoň trochu pocitově zlepšit atmosféru v autě tím, že zajistíte větší proudění vzduchu, vězte, že je tu jedno „ale“. A to když použijete přídavný ventilátor. Takový, který zapojíte do napájení zapalovače a jen umístíte na palubní desku, či na přísavku na čelní okno, je nevhodný. Nepřípustný podle předpisů, pokud omezuje řidiči výhled do jeho zorného pole. A nevhodný, pokud není připevněn pevně na palubní desku. To proto, že při havárii se stává předmětem létajícím uvnitř kabiny a schopným posádku zranit.
V bikinách za volant?
Krátce řešeno, je to povoleno. Jedině za situace, že by oblečení či nahota mohla vyvolávat obecné pohoršení, může policie zasáhnout. Nicméně i v Evropě existují země, jako je například Černá Hora, kde je zakázána jízda za volantem s nahou horní částí těla. Bez ohledu na to, zda je to žena nebo muž. Je tu ještě jeden důvod, proč v bikinách nebo plavkách nejezdit, a to fakt, že v případě aktivace bezpečnostních pásů na holé kůži vzniká takzvané třecí teplo, které může způsobit i dosti závažné popáleniny. Nemluvě o havárii, kdy nechráněná pokožka bude zasažena střepy, kovem a podobně. Takže bikiny je lepší předvádět až na pláži.
Mnohé tzv. zaručené recepty proti únavě zaručeně nefungují
Na závěr je dobré připomenout, že mezi řidiči kolují tzv. zaručené recepty, jak se udržet za volantem fit. Jejich účinek však nebývá nijak zázračný. Tak třeba krátké otevření oken vozidla za jízdy může vzduch v kabině osvěžit, účinek je ale velmi slabý a krátkodobý. Vypití kávy či jiného nápoje s obsahem kofeinu účinkuje jen chvíli. Někteří řidiči jsou přesvědčeni, že dovedou únavu přemoci vůlí. Bohužel ani to není pravda. Při delším přepínání se může vystavit tragický účet nehoda vlivem mikrospánku. Poslech hlasité hudby také nepatří mezi osvědčené prostředky, navíc řidiče ve zvýšené míře rozptyluje. A kouření za volantem? Určitě nelze doporučit. Okamžitý účinek je v podstatě nulový, a navíc se velmi rychle dostaví unavující vliv zvýšené koncentrace kysličníku uhelnatého v krvi řidiče.
Malé děti v rozpálené kabině auta rozhodně nenechávejte
Malé děti mají ve srovnání s dospělými daleko horší schopnost termoregulace. Proto jejich ponechání v automobilu za prosluněného letního dne, navíc když panují vysoké teploty, je velmi nebezpečné. Už při teplotě okolního vzduchu okolo 15-20 stupňů Celsia snadno překročí teplota uvnitř auta hodnotu 45 stupňů. Teplota narůstá velmi rychle, o zhruba 10 stupňů za necelých deset minut. Pokud ovšem venku panují vysoké teploty, vychlazený interiér čerstvě zaparkovaného vozu se pro malé dítě změní ve smrtící past do 10 minut. Nebezpečný je nejen přímý sluneční svit, ale už sám rozžhavený a nehybný okolní vzduch – děcku tak akutně hrozí úpal. Rozhodně tedy nelze doporučit ponechávat za teplého letního dne malé děti v zaparkovaném automobilu. Původně plánovaných 5 minut, kolik mělo trvat jen odskočení si za nákupem, se často protáhne. Někdy i více než na 10 minut, které mohou pro děcko být hranicí mezi životem a smrtí.