Jiří Zlý: Policie je zastáncem nulové tolerance alkoholu. Nepatří za volant, ani na loď

27. září 2022·Životní styl·Barbora Turková·Luboš Procházka

Jiří Zlý. (Foto: Frekvence 1)

Léto je za námi. Jak ho hodnotí, co se silničního provozu týče šéf dopravní police Jiří Zlý, který byl hostem Press klubu? Jakých dopravních přestupků se čeští řidiči nejčastěji dopouštějí? A co říká na alkoholu u vodáků?

Letošní letní prázdniny lze podle šéfa dopravní policie hodnotit z více úhlů pohledu. „Z hlediska počtu dopravních nehod a následků v meziročním srovnání oproti létu 2021 je hodnotíme pozitivně. Co se týče dopravních nehod, tak za dva měsíce jsme zaznamenaly pokles o 6%. V loňském roce bylo usmrceno 100 osob, letos 88. To je pozitivní. Ale pokud vezmu chování a počet přestupků zjištěných od dopravní policie, tak to příznivé určitě není. Celkem řešila dopravní policie celkem 79 tisíc přestupků, což je zhruba o 6 500 přestupků více, než loni,” upozorňuje Zlý.

Nejčastějším přestupkem je porušování rychlosti v obci i mimo obec. Dále nevěnování se jízdě, tedy držení telefonu za jízdy, případně na dálnicích je to zneužívání levého pruhu k jízdě, aniž by docházelo k předjíždění. Co se týče alkoholu, bylo zjištěno bohužel více přestupků požití alkoholu před jízdou, na druhou stranu policie zaznamenala méně přestupků jiných návykových látek neboli drog. „Je to takový společenský trend; spojovat si letní měsíce s posezením na zahrádkách u piva či sklenky vína. Možná se lidé domnívají, že po požití určitého množství alkoholu jsou připraveni k jízdě. Skutečnost je jiná,” říká šéf dopravní policie.

Převládá bezohlednost všech účastníků silničního provozu

Problém s alkoholem je i u cyklistů. „Police je zastáncem nulové tolerance alkoholu u řidičů.Dnes a denně vidíme následky, které alkohol může způsobit. To, že v některých evropských zemí je jistá míra tolerance, je pravda. Tyto země si ale Českou republiku berou jako vzor, protože máme dlouhodobě nulovou toleranci. Oni mají čím dál tím větší problémy. Alkohol byl především v jižních zemích určitou tradicí, ale při dnešní multikulturní společnostech se tradice vytrácejí. Převládá bezohlednost a neukázněnost všech účastníků silničního provozu. Celá řada zemí, kde tolerance alkoholu je, ji snižuje a možná se dostane na nulu,” říká Zlý a přiznává, že ho v souvislosti s tímto překvapilo, že Česká republika povolila alkohol vodákům. „Je třeba to respektovat, ale i politici upozorňovali na to, že je lepší si na to pivo počkat až do přístavu. Alkohol nepatří za volant a myslím, že nepatří ani na loď.”

Šéf dopravní policie také upozorňuje, že řidiči v zahraničí předpisy silničního provozu dodržují. „Jakmile překročí hranici naší republiky, tak si myslí, že pro ně pravidla neplatí. Řidiči by měli začít sami u sebe a měli by dodržovat pravidla i u nás. Policie nemůže stát 24 hodin denně za každým stromem, to není možné nikde.” Bolavým místem českých řidičů je Rakousko, kde jsou vysoké pokuty. „Na téma zvýšení pokut se u nás diskutuje už dlouho. V Poslanecké sněmovně byla legislativní změna zákona o provozu na pozemních komunikacích, která řešila přísnější sankce. Na tom se aktuálně pracuje. Hrozba vyšších sankcí je zároveň prevencí, takto to funguje v zahraničních zemí. I rakouští kolegové ale přiznávají, že mají podobné problémy s těmi samými přestupky, co my,” říká šéf dopravní police Jiří Zlý.

Životní styl - další články