Vyhledávání
Jan Herget: Prahu propagujeme jako kulturní destinaci, ne jako místo s nejlevnějším pivem v Evropě
Blíží se hlavní turistická sezona, kdy Češi opět vyrazí nejen k moři, ale taky po České republice. Proč mají Češi raději chalupy a chaty a jaké jsou nejoblíbenější destinace, kam jezdí? V Press klubu na to odpovídal šéf státní agentury CzechTourism Jan Herget.
CzechTourism je státní příspěvkovou organizací a jejím hlavním cílem je propagovat Česko jako turistickou destinaci, a to nejen pro zahraniční, ale i české návštěvníky. Podle Jana Hergeta teď nejvíce zahraniční turisty láká Pražské jaro nebo na festivaly klasické hudby v Litomyšli či v Českém Krumlově. „Památky s klasickou hudbou a gastronomií jsou to hlavní, proč sem hlavně návštěvníci z Asie nebo USA jezdí. Řadíme to do kulturního cestovního ruchu.” Podle Hergeta se také nedá jednomyslně říct, zda je Česko pro turisty drahé. „Záleží odkud jste a co tu chcete dělat. Pokud sem jezdí turisté z Asie, USA nebo Velké Británie, tak pro ně jsme stále levnou destinací a je lepší jet sem, než kdyby zůstali doma. Pokud se koukneme na Poláky, Slováky a nebo i Čechy, tak zdražení pociťujeme výrazně. Dokážete tady najít nejdražší ubytovací kapacity, ale dá se najít i relativně levné ubytování a můžeme si užít dovolenou za relativně málo peněz.”
Praha před pandemií byla a stále je nejnavštěvovanějším místem v Česku. Jezdilo sem až 8 milionů návštěvníků ročně. „Počet turistů nyní výrazně poklesl, ale Pražané i politici říkali, že v roce 2019 bylo turistů až moc. Snažíme se nyní oslovit návštěvníky, kteří sem jezdí třeba na kongresy a ne ty, kteří sem jezdí na rozlučky se svobodou. Ti totiž moc peněz nepřinášejí, ale zato přinesou hodně rámusu. Je to samozřejmě velmi těžké, protože ani Praha ani stát nemá monopol na propagaci, a pokud má někdo hostel nebo bar, tak bude chtít jakéhokoliv návštěvníka. Prahu propagujeme jako kulturní destinaci, ne jako levnou destinaci s nejlevnějším pivem v Evropě,” vysvětluje šéf agentury, která se snaží i regulovat soukromé ubytování přes Airbnb. „Bez pravidel se nedá fungovat a právě proto na tom pracujeme.”
Češi upřednostňují ubytování v přírodě
Herget ale zdůrazňuje, že je velmi důležité podporovat místní cestovní ruch. Tedy, aby Češi jezdili po Česku. „Loni to bylo poprvé, kdy nejvíce Čechů jelo do Prahy, ale tradičně to jsou jižní regiony; Jižní Morava, Jižní Čechy, Třeboňsko, Český Krumlov nebo Krkonoše, které jsou populární celoročně.” Druhým nejnavštěvovanějším krajem je Jižní Morava. „Mohou za to dvě věci. Jedním z nich je Brno, kde udělali obrovský kus práce v gastronomii a v hotelech. Je to trendy destinace číslo jedna. Vsadili tam na místní klientelu, mají tam velké množství třeba studentů či pracovníků z IT oborů z celého světa. Pražáci do centra skoro vůbec nechodili, protože bylo obětované turistů. V Brně turisté oceňují, že jsou lidé na ulicích, jsou tam trhy. Oni chtějí autentický zážitek, nechtějí být v safari a dívat se na to, jak Češi žijí za skleněnou výlohou,” vysvětluje Herget. Druhým důvodem jsou vinice. „V Mikulově už bojují s tím, že je tam až moc turistů. Ale i Znojmo, to jsou nádherná místa, která jsou propojená cyklostezkami.”
Nyní před sebou máme léto. Kam Češi vyrazí a kolik utratí? „Statistiky, které máme, říkají, že letní dovolená je ta nejdražší a nejdelší. Nerad zplošťuji. Jsou lidé, kteří pojedou do luxusního hotelu, ale pak jsou lidé, kteří zaplatí 150 korun za chatku. Češi upřednostňují ubytování v přírodě, ve stanu nebo v obytném autě. Kempy a chalupy jsou ty první, co jsou obsazené, ale zase kapacita je výrazně menší. Penziony jsou hlavní a luxusní hotely jsou hlavně pro zahraniční hosty,” zakončuje Jan Herget.