Dnes je nejdepresivnější den v roce. Jak zažehnat chmury a nepodlehnout špatné náladě?

15. ledna 2024·Životní styl·Redakce

Ilustrační foto (Zdroj: Depositphotos)

Každé pondělí je celkově trochu depresivní. Končí nám pohoda víkendu, během kterého jsme si mohli odpočinout nebo nasbírat nové zážitky. A po neděli nám opět zazvoní budík a čeká nás celých pět dní pracovní rutiny. Ovšem třetí lednové pondělí je považováno za zcela nejdepresivnější den v celém roce. Jak s takovou depkou, která nás může přepadnou kdykoliv v roce zatočit? Poradíme, čím si okamžitě zvednout náladu a zažehnat chmury.

Třetí lednové pondělí si vysloužilo název Blue Monday, tedy nejdepresivnější den v roce. Může za to nedostatek světla nebo to, že spoustu novoročních předsevzetí právě v tomto období končí. Nepřidá nám ani uvědomění si finanční situace, která bývá po Vánocích a oslavách horší. Máme z toho pak splín a pocit méněcennosti a selhání.

Co dělat pro to, abychom měli i během dnů, kdy se o nás pokouší depka, dobru náladu?

Celý den se obklopujte světlem. Zapomeňte na zatažené žaluzie a závěsy. Pokud to jen trochu půjde, buďte venku na denním světle.

Snažte se najít na všem něco dobrého. I propršený den může skvěle pomoci přírodě.

Pohrajte si se svým mazlíčkem. Vždyť proto ty naše zvířecí miláčky máme, ne? Aby nám zlepšovali náladu.

Usmívejte se, i když se vám nechce. I nuceným úsměvem můžete přesvědčit své tělo, že je šťastné.

Dejme na radu vlkodlaka Remuse Lupina a snězme kus čokolády. Uleví se nám.

Zapojte do dnešního dne sport. I když se vám během špatné nálady nechce, uvidíte, že i půl hodiny běhu vám udělá dobře na duši.

Nepodceňujte fyzický kontakt. Přitulte se ke svému partnerovi, dětem, k mámě nebo k tátovi. Pokud máte po ruce kamaráda nebo kamarádku, čapněte do náruče i je.

Zazpívejte si veselou písničku.

Pokud se obáváte, že by to vaši náladu spíš zhoršilo, pusťte si ji.

Dejte si dobré a výživné jídlo. Zapomeňte ale na fastfood nebo na striktní dodržování kruté diety.

Svěřte se se svou náladou někomu, kdo umí dobře naslouchat. Uvidíte, že se vám uleví.

Složte puzzle. Když do sebe dílky krásně zapadnou, nemůže vám to nezlepšit náladu.

Udělejte dobrý skutek. Klidně jen pusťte člověka s menším nákupem v obchodě před sebe.

Zkuste krátkou meditaci.

Udělejte si čas pro sebe a pečujte o své tělo. Dejte si masku, nalakujte si nehty, naložte se do vany a zapalte si voňavou svíčku.

Netrapte se drobnostmi, se kterými dnes stejně nic neuděláte. Proč se zbytečně rozčilovat?

Buďte na všechny okolo sebe milí a položte jim otázku, jak se dnes mají nebo co je trápí.

Blue Monday jako marketingový tah

Celé “Smutné pondělí” však vzniklo jak jinak než jako marketingový tah. S výpočtem nejdepresivnějšího dne v roce přišel v roce 2005 učitel z Cardiffské univerzity Cliff Arnall a britská cestovní kancelář Sky Travel. Do výpočtu tohoto dne Cliff Arnall zahrnul hodnoty jako počasí, dluhy, měsíční příjem, dobu, která uplynula od Vánoc, dobu, od kdy nedodržujeme stanovená novoroční předsevzetí, míru motivace a pocit, že je potřeba se svým životem něco udělat. Takže je to samozřejmě jen pseudovědecký nesmysl, jak výpočet nazvala právě Cardiffská univerzita, která se od Arnalla v tomto ohledu distancovala. Nicméně marketingově to byl velmi dobrý tah.

Jeho úkolem bylo, aby si v lednu lidé kupovali více zájezdů do destinací, kde je přece jen o něco hezčí počasí než tou dobou ve Velké Británii. Cliff Arnall později pro server The Independent uvedl, že nikdy nezamýšlel, aby Blue Monday vyznělo negativně, chtěl spíš lidi inspirovat, aby v tento den byli o něco akčnější a dělali odvážná životní rozhodnutí.

Životní styl - další články