Vyhledávání
Aplikace Záchranka má sloužit jako prevence, i když nejste v nouzi. SOS tlačítko by mělo být to poslední, co potřebujete
Přivolat stiskem tlačítka horskou nebo záchrannou službu, odeslat záchranářům svoji polohu nebo se s nimi spojit přes obraz a lépe zvládnout první pomoc. To všechno umí aplikace Záchranka, kterou v současné době využívá už každý pátý Čech. Aplikace kromě Česka funguje v Rakousku, Německu a slovenských horách. Hostem podcastu Dobro skladem je ředitel a vynálezce aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Jako student biomedicíny přemýšlel Filip Maleňák čemu se bude věnovat ve své bakalářské práci. „Problémem v roce 2012 byla lokalizace volajících na tísňovou linku. Začaly se rozmáhat chytré telefony a říkal jsem si, že když je mi schopný ukázat nejbližší pizzerii, tak proč by mi nebyl schopen pomoct zavolat si záchranku. Z toho vznikla ta myšlenka, která vygradovala tou bakalářskou prací. O několik lete později díky obrovskému štěstí i ve spuštění aplikace,” popisuje začátky Maleňák.
Přiznává, že myšlenka a podpora, kterou dostal, by se neobešla bez financí. „Cesta byla poměrně krkolomná. V roce 2012 jsem to obhájil jako bakalářku, ale ne všichni s tou myšlenkou souhlasili. Ukázala se trochu byrokratická omezení, že chceme dělat celorepublikový projekt, ale zdravotnické služby jsou zřízeny kraji. Odjel jsem pak studovat do zahraniční a v průběhu toho se mi ozval ředitel letecké služby Pavel Müller a nabídl mi spolupráci. Díky němu se do toho zapojil Jihomoravský kraj, Generali pojišťovna a časem i Vodafone.”
Aplikaci má staženou přes 2 miliony Čechů a za sedm let přes její fungovaní přes ní proběhlo přes 150 tisíc volání. „Kdybychom podobnou věc spouštěli dneska, měli bychom to zřejmě těžší. My ji spouštěli v roce 2016, kdy těch aplikací ještě tolik nebylo. Byl to dobrý projekt v dobrou chvíli na správném místě. Technologie je jedna věc, ale propagace druhá, proto jsme investovali hodně úsilí i zdrojů do propagace. Lidé si o tom povídali a začalo se to šířit, pomohla nám i média,” říká Maleňák, který chce, aby lidé aplikaci otevřeli, i když nejsou v nouzi. „Záchranka má fungovat jako prevence a osvětový nástroj, který umožní dostatek informací k tomu, abych to poslední, co udělal, je tísňové tlačítko.”
Maleňák přiznává, že když si uživatelé aplikaci stáhnout, tak se bojí jí otevřít. „Nemusí se bát. Když jí otevřete, tak to neznamená, že hned volá pomoc. Nabízí dvě věci; registraci nebo je tam tlačítko zavolat pomoc. To je pro nouzové případy pro ty, kdo si ji stáhnul a hned potřebuje pomoc. Není ale schopná využít celý svůj potenciál. Ten využijeme tak že zadáme telefonní číslo a jméno, přijde nám aktivační sms a tím se nám odemkne. Zkusit můžeme i volání nanečisto,” popisuje vynálezce.
Přál bych si, aby Záchranka pomáhala i dalším složkám IZS
Od začátku se tým snažil, aby aplikace pomáhala volajícím, operátorům i zasahujícím jednotkám. „Lidem to pomáhá hodně, je to zhruba 100 volání denně, ne všude ale sanitka vyjíždí. Horská služba často komentuje svoje výjezdy a často zmiňují i aplikaci, že pomohla,” je rád Maleňák, že aplikace funguje. Za dobu své působení navíc získala i spoustu cen; Křišťálová lupa a sám Maleňák získal od Senátu Stříbrnou medaili. „Přál bych si, aby se z aplikace Záchranka stala moderní platforma nejen pro zdravotnickou záchrannou službu, ale pro všechny složky IZS a aby tam měla svojí část. Dnes je využívá hlavně záchranná služba, částečně hasiči, ale dovedu si představit, že tam bude tlačítka na přivolání hasičů či policie. Je to takový můj malý sen, který věřím, že se uskuteční a chceme dále rozšiřovat ty funkcionality, které tam jsou a držet se dnešní doby. I další země mají takové aplikace a mojí vizí je, abychom se s nimi mohli propojit,” říká autor aplikace Filip Maleňák. Podcast Dobro skladem si můžete poslechnout na Youradio Talk.