Vyhledávání
Michaela Kreuzigerová: Myslím, že do provozu se krásně můžeme vejít všichni. Chce to jen vzájemný respekt
Hostem Press klubu Frekvence 1 byla spoluzakladatelka iniciativy Dám respekt, Michaela Kreuzigerová. Tato iniciativa se snaží o vzájemný respekt mezi řidiči a cyklisty, který zatím v České republice trochu pokulhává. Co všechno spolu s Romanou Navarovou ohledně této problematiky probraly?
Téma cyklistiky, kterým se iniciativa Dám respekt zabývá, je momentálně velice aktuální. Sama Michaela, která byla naším hostem, je vášnivou cyklistkou. Protože na něm tráví, nebo trávila spoustu času, moc dobře si uvědomuje, jaký vztah mezi cyklisty a motoristy na českých silnicích panuje. Z toho důvodu vznikla iniciativa, která se touto problematikou zabývá. “Iniciativa vznikla v roce 2019, kdy jsem trávila hodně času na silnici a velice mě rozčilovalo, jak se někteří řidiči chovají k cyklistům. Často na mě pustili ostřikovače, předstírali, že na mě něco hází z okna, abych se lekla a často jsem se i setkávala s předjížděním, které bylo nebezpečně zblízka. Iniciativa ale ze začátku vznikla jako Jeden a půl metru, kdy jsme se snažili přimět řidiče, aby předjížděli cyklisty právě s touto vzdáleností. Pak jsme si ale uvědomili, že o vzdálenosti to není. Není to o žádných pravidlech, ale jen o respektu,” vysvětluje Michaela Kreuzigerová.
Právě požadavek na 1,5 metru vzbudil velké vášně, jelikož v některých úsecích se toto pravidlo zkrátka nedá dodržet. “Je to jen o selském rozumu. Ani cyklista nestojí o to, aby za ním na úzké silnici jelo několik kilometrů auto. Každý rozumný cyklista zajede ke straně, pokyne rukou a auto za ním rád pustí. Takhle by se situace měly řešit,” říká spoluzakladatelka Dám respekt.
Cyklisté jsou v Česku oběti 4 tisíc nehod ročně a cyklisté tvoří 30 procent hospitalizovaných účastníků dopravních nehod v celé EU. Nejčastější nehody se stávají právě při předjíždění a při nedání přednosti. “Řidič si neuvědomí, že cyklista je také součástí silničního provozu nebo ho přehlédne z nepozornosti. To jsou nejčasnější důvody. Já se snažím na kole předvídat, snažím se navázat oční kontakt s řidičem a snažím se být vidět,” radí Kreuzigerová.
Holandský chvat
Během rozhovoru došla řeč i na Holandský chvat. O co jde? “Jde o způsob, jak vystoupit z auta. Když jako řidič otevřete dveře pravou rukou, a ne levou, podíváte se tak automaticky přes rameno a vidíte tak i do mrtvého úhlu. Nesrazíte tak ani cyklistu, ani chodce, ale ani neskočíte vy sám pod auto. Snažili jsme se tento způsob vysvětlit zapamatovatelnou formou,” Vysvětluje užitečnou radu naše hostka. Podle ní je způsob, jakým se dá zlepšit vztah mezi motoristy a cyklisty, jednoduchý. Záleží jen na vzájemném respektu a ohleduplnosti. “Doba je hektická, lidé jsou nervózní. Na silnicích přibylo hodně aut, provoz je silnější. Přibylo i hodně cyklistů, jelikož v době Covidu začali lidé kolo více používat a díky elektrokolům, je tento způsob dopravy dostupnější i pro starší generace. Myslím, že se ale všichni do provozu můžeme krásně vejít. Stačí na chvíli zpomalit a uvědomit si, že nebudu dělat věci, které sám nemám rád,” říká host Press klubu Frekvence 1 Michaela Kreuzigerová.