Vyhledávání
Klára Němcová: Na vodě je třeba se vzájemně respektovat. Od vůdců motorových plavidel až po děti na lehátkách
Ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová byla hostem Romany Navarové v posledním Press klubu na Frekvenci 1 před prázdninovou pauzou. Jaké jsou nejčastější přestupky, co musejí vůdci plavidel dodržovat, jak lze získat průkaz a kdo může pít při sjíždění řeky na kánoi?
Začínají prázdniny a mnoho rodičů bere své ratolesti právě na české vody, řeky, přehrady… začne tam být tedy pořádný dopravní šrumec. Ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová hned v úvodu rozhovoru vysvětlila, co vlastně Státní plavební správa dělá. “Vykonává dozor nad bezpečností plavebního provozu, zároveň vydává veškeré průkazy způsobilosti k vedení plavidel, provádí technické prohlídky malých a rekreačních plavidel a schvaluje technickou způsobilost plavidel. Momentálně začíná hlavní plavební sezóna, počítáme ji od začátku dubna do konce září. Dopravní opatření jsou flexibilní opatření, kterými upravujeme nebo omezujeme a regulujeme na největších vodních cestách. Například na Slapech od 15. června je nařízen výtlačný režim plavby ve dvou úsecích. Tím nevzniká škodlivé vlnobití, které by mohlo poškozovat houseboaty a zařízení na březích. Podobně je tomu na Orlíku a na části Labe,” vysvětluje ředitelka a dodává, že co se týče skútrů, ty mohou plout v tzv. skluzu, ale 50 metrů od břehu je povinen dodržovat již zmíněný výtlačný způsob plavby. Ovšem i ten, kdo vede skútr, musí vyhodnotit případné nebezpečí a uzpůsobit tomu svou jízdu.
Plavci by měli být vidět
Není ojedinělé, že se stane nějaká nehoda, a proto jsme požádali paní Němcovou o radu, jak takové nehodě jako plavec můžeme zabránit. “Plavcům doporučujeme zdržovat se jen ve vymezených prostorách pro koupání. Ty jsou vymezeny žlutými bójkami. Prostory nejsou nijak malé, takže plavce neomezují. Pokud někdo chce plavat mimo tyto prostory, což zakázáno není, doporučujeme držet se při kraji plavební dráhy, držet se u břehu, neplout středem a na frekventovaných plavebních místech je dobré označit se alespoň nějakou barevnou čepicí nebo doprovodným plavidlem,” říká Klára Němcová.
Zájem o průkaz vůdce malého plavidla roste
Přestupky, kterých se lidé nejvíce dopouští, se v průběhu sezóny mění. “Podíváme-li se na to od začátku roku po dnešek, nejčastějším přestupkem bylo neplatné lodní osvědčení, ale na konci to většinou bývá nerespektování plavebního značení. To se týká právě výtlačného režimu plavby. My provádíme pravidelné kontroly. Největší zátěž má naše pražská pobočka, která má na starosti Středočeský kraj, Orlický kraj a Plzeňský kraj,” říká ředitelka a dodává, že nyní je opravdu velký zájem o kapitánské zkoušky. “Každoročně náš úřad vydá 3 a půl až 4 tisíce průkazů novým držitelům. Sledujeme zájem o rekreační plavidla. Člověk musí doložit osvědčení o své zdravotní způsobilosti, ale chcete-li ovládat plavidlo, které má neomezený výkon motoru, musíte ještě absolvovat ověření praktických dovedností a pak už se zúčastníte teoretické zkoušky, která probíhá na počítači. Není to až tak složité a v současné době můžete všechno udělat z pohodlí domova elektronicky. U nás jen přijdete na zkoušku, a pokud jste úspěšní, odcházíte s průkazem vůdce malého plavidla. V tuto chvíli evidujeme cca 65 tisíc držitelů průkazu,” říká Němcová.
Háček není člen posádky, nemusí se tedy s alkoholem omezovat
K 1. březnu roku 2023 došlo ke změně ohledně alkoholu na vodě. “U vůdců plavidel bez vlastního strojního pohonu a na stanovených vodních cestách, tedy u vodáků byla stanovena tolerance, kdy mohou mít do půl promile alkoholu v krvi. Je zajímavé, že kapitán na takové lodi (zadák/kormidelník) musí tuto hranici dodržovat a háček, který je pro plavbu na kánoi také velmi důležitý, není oficiálně člen posádky a nevztahuje se na něj žádné omezení. U motorových plavidel nesmíte požívat alkohol nikde a nikdy,” uzavírá host Press klubu Frekvence 1 a prosí všechny o vzájemnou ohleduplnost.