Vyhledávání
29. června se narodil vynálezce Josef Ressel. Na kontě nemá jen lodní šroub
Josef Ressel byl plodným vynálezcem, který technickým experimentům věnoval velkou část svého života. Mezi jeho objevy nepatří jen lodní šroub, ale i lis pro výrobu vína nebo buzolu. Pojďme se na jeho příběh podívat blíže.
Ressel se narodil 29. června 1793 v Chrudimi a dnes je uznávanou osobností nejen v České republice, ale i v Rakousku nebo Slovinsku. Pomník na jeho počest nalezneme například ve Vídni, kde byl už v roce 1863 umístěn před Technickou univerzitou. Na ocenění ve svém rodišti si ale musel o trochu déle počkat. Jeho socha se v rodném městě odhalila až v roce 1923. Později přibyla i busta v Panteonu Národního muzea v Praze. Navíc je po něm pojmenováno i mnoho ulic v Česku a Slovinsku.
Kvůli nedostatku financí musel jít pracovat do lesnictví
Narodil se do česko-německé rodiny a jako dítě chodil nejprve do školy v Chrudimi. Pak se přesunul na gymnázium do Lince. Josefa zajímalo mnoho věcí, hezky maloval, bavila ho biologie a pokukoval i po technických vědách. Nakonec si vybral studium medicíny ve Vídni. Rodičům ale došli peníze a když hledal obor, v němž by se mohl uplatnit, zaměřil se na lesnickou akademii.
Naštěstí práce v lesnictví pro něj byla zábavou. Vedle toho začal rozvíjet svou velkou zálibu v technických experimentech a po nějakém čase sestavil unikátní vynález. Ani svůj osobní život nedával stranou. Oženil se v osmadvaceti letech s osmnáctiletou Jakobinou von Orebich a s ní měl tři děti. V roce 1826 Jakobína zemřela a Ressel se oženil znova, a to s Terezií Kasteličkovou, se kterou měl dalších sedm dětí.
Rodina mu ale rozhodně nebránila v tom, aby se dál věnoval svým koníčkům. Rok 1827 pro něj pak znamenal menší vítězství, protože získal patent na lodní šroub. Díky pokusům přišel na to, že je lepší krátký než dlouhý. Což si prověřil v roce 1829, kdy dosáhl v terstském přístavu se speciálním parníkem jménem Sova rychlosti šesti uzlů. To se neobešlo bez komplikací. Parní stroj se porouchal a policie mu další plavbu zakázala.
Josef se ale nevzdal, hledal mecenáše pro další testy a mezitím pracoval pro válečné námořnictvo. Což ještě více podpořilo jeho zájem v lodní dopravě. Mezinárodní ocenění za lodní šroub získal až po smrti. Nešlo přitom o jedinou technickou záležitost, kterou si připsal na své konto. Jeho přičiněním vznikl šroubový lis pro výrobu vína a jako první sestrojil buzolu. Onemocněl při svých námořních cestách malárií. Lékařům se ho nepodařilo zachránit a v roce 1857 zemřel
Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.