Vyhledávání
27. března se odehrála nejhorší letecká katastrofa v dějinách. O život tehdy přišlo 538 lidí
Nejhorší letecké neštěstí se nestalo ve vzduchu, jak by mnozí předpokládali, ale na zemi. Došlo k němu 27. března 1977 na letišti v Los Rodeos na Kanárském ostrově Tenerife. Na ranveji do sebe narazila dvě čerstvě natankovaná velkokapacitní letadla Boeing 747 Jumbo Jet. Během krátkého okamžiku vyhaslo 538 životů. Co nehodu zapříčinilo? To prozrazuje podcast Youradio Talk Ozvěny minulosti.
Dva obří Boeingy americké společnosti Pan Am a holandského dopravce KLM na letišti Los Rodeos se ocitly náhodou. Letadla měla namířeno na ostrov Gran Canaria, které ale bylo kvůli bombového útoku kanárských separatistů v osudný den uzavřené. Všechny lety tak byly odkloněny právě na sousední Tenerife a pár hodin zde musely počkat.
Letiště nebylo na takový nápor připravené
Tenerifské letiště bylo ale značně zastaralé a nebylo přizpůsobené na hustou komerční dopravu. Byla na něm jedna ranvej, jednotlivým drahám chybělo řádné značení a k dispozici nebyl ani radar ke sledování letadel na zemi. Na náhlý nárůst provozu nebyli zvyklí ani letoví dispečeři.
Hustá mlha a chyba v komunikaci
Čekající letadla dostala povolení odstartovat do své původní destinace kolem páté hodiny odpoledne. Počasí se ale v průběhu čekání prudce zhoršilo a tenerifské letiště obklopila hustá mlha. Personál letové věže neviděl na letadla, která byla pod nimi na ranveji a byl odkázaný pouze na komunikaci prostřednictvím vysílaček. Z celé situace byli nervózní i kapitáni letadel a cestující. Kapitán letadla společnosti KLM požádal o povolení pojíždění k ranveji. To obratem dostal od řídící věže, která mu zároveň přikázala, počkat na konci dráhy ke konečnému povolení ke startu.
Ve stejnou chvíli dostal povolení na pojíždění po ranveji i pilot amerického letadla. Měl opustit ranvej na třetí odbočce a čekat. Kvůli mizernému značení a neznalosti letiště příslušnou odbočku minul a pokračoval na další. V tomto momentě nastala klíčová chyba v komunikaci mezi dispečery a holandským kapitánem. Zatímco věž byla přesvědčena, že čekající posádce KLM pouze předala informace o letu, kapitán byl přesvědčen, že dostal povolení ke startu. Odbrzdil tedy letadlo a nevědomky se rozjel proti letadlu Pen Am, které na ranveji stále hledalo třetí odbočku. Když se před rozjíždějícím letadlem KLM náhle z mlhy vynořil popojíždějící boeing společnosti Pan Em, pokusil se pilot zvednout prudce letoun vzhůru. Na to už ale nebyl čas a nastal ohlušující náraz a silná exploze. Katastrofu nakonec zázrakem přežilo pouhých 61 lidí z paluby amerického letadla.
Z havárie poté vyústila nová bezpečnostní opatření. Komunikace musela nově probíhat pouze v angličtině, došlo i k nainstalování radarů, které monitorují všechna letadla na letišti. Změn se dočkala i samotná letištní doprava na Tenerife a vybudovalo se zde ještě jedno letiště v jižní části ostrova.
Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.