21. června začaly v pražské dopravě pravidelně jezdit autobusy. Z počátku příliš oblíbené nebyly

21. června 2023·Koktejl·Lenka Skrzeczkova

Ilustrační foto. (Zdroj: Profimedia)

Hromadná doprava je pro někoho každodenní peklo, ale pro mnoho z nás je v městě nezbytná. Nejprve ulice Prahy brázdily koňky, poté elektrické tramvaje a až po nich přišly na řadu autobusy. S jejich uvedením do provozu to bylo ale složité a chvíli trvalo, než byly autobusové linky pravidelné. Z počátku totiž příliš oblíbené nebyly. Pravidelný provoz v hlavním městě začal 21. června 1925.

Praha začala experimentovat s autobusy už na začátku 20. století. Tehdy projevil zájem o zavedení autobusové dopravy podnikatel Vilém Dewetter. Navrhoval linku z Křížovnického náměstí na Malostranské náměstí, a to s tím, že by se linka mohla později prodloužit dále kolem hradu až k Oboře Hvězda. Tam totiž ještě nejezdila tramvaj. Od jeho myšlenky trvalo k její realizaci dalších pět let.

7. března 1908 se rozjel v Praze první autobus z Křížovnického náměstí na Pohořelec. Linka měla devět stanic a jezdila ve čtvrt hodinových intervalech. Zájem byl zprvu velký, a tak se o dva měsíce později linka prodloužila a začala jezdit například i přes Karlův most. Prvotní nadšení ale rychle utichlo, autobusy byly totiž poměrně poruchové. Stávaly se nehody, linka nabírala zpoždění nebo několik dní ani nevyjela. Tou dobou se současně rozrůstala síť tramvají, a tak lidé už neměli ani potřebu riskovat jízdu autobusem. Linka ukončila provoz 17. listopadu 1909.

Následovala dlouhá pauza, kdy se v Praze autobusy skoro neobjevovaly, a to až do 21. června 1925. V tento den se autobusy k možnosti městské hromadné dopravy v Praze připojily už doopravdy. První linka s označením A tehdy vyjela z Čechova náměstí a konečnou měla v Záběhlicích. Z počátku měla jen tři stanice a postupně se prodlužovala až do Hostivaře.

Autobusové spoje se začaly konečně využívat mezi lidmi. Přispělo k tomu zejména to, že ve 20. letech se hlavní město začalo velmi rychle rozrůstat. K historickému centru se přidaly asi tří desítky obcí. Do roku 1948 fungovalo po městě patnáct autobusových linek.

Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.

Koktejl - další články

Doporučujeme