Vyhledávání
19. července dojel do cíle první vítěz Tour de France. Žlutý trikot nebo servisní vozy byste tehdy hledali marně
Přezdívá se jí Stará dáma. Je totiž nejstarší ze všech tří cyklistických Grand Tour. Vítěz historiky první Tour de France do cíle dojel 19. července 1903. Stal se jím Maurice Garin.
Dnes je Tour de France nejslavnější a nejprestižnější cyklistický závod. Věděli jste ale, že vznikla poměrně kuriózně? Jednalo se o propagační akci sportovního deníku L’Auto. Ten totiž chtěl konkurovat jinému sportovnímu listu Le Vélo, který organizoval závody Paříž-Brest-Paříž. Přišel proto s naprostým extrémem – cyklistickým závodem z Paříže do Paříže přes města Lyon, Marseille, Bordeaux, Nantes a Toulouse. Celkem tedy šest etap a 2 428 km. Nejdelší etapa měřila 471 km a závodnici během ní strávili v sedle kola zhruba 18 hodin. Motivací pro ně byla pohádková finanční odměna v podobě tisíců franků.
Náročnost a přísná pravidla má Tour od počátku
Nemalé bohatství přilákalo na start šedesát cyklistů, a to profesionálů i amatérů. Každý z nich musel zaplatit startovné ve výši 10 franků, a pak už jen šlapat. První ročník byl velmi náročný a měl velmi přísná pravidla. Velká část etap se uskutečňovala v noci. Jezdci vyrazili na trať odpoledne a nejrychlejší z nich se v cíli objevovali až ráno. Po čase ale organizátoři jízdu přes noc zakázali, protože řada závodníků pod rouškou tmy podváděla.
Servisní vozy byste na trati v té době hledali těžko. V pravidlech totiž bylo stanoveno, že cyklisté museli závod absolvovat jen na jednom kole. Museli si tak svého miláčka umět opravit sami.
Všechny tyto faktory tak vedly k tomu, že první Tour úspěšně dokončila pouze třetina účastníků a vítězem byl Francouz Maurice Garin. Závod se stal okamžitě senzací. Tržby deníku L’Auto se díky němu více než zdvojnásobily a konkurenční Le Vélo bylo nucené po čase vyhlásit bankrot.
Od roku 1903 se Tour de France jezdila každoročně. Přerušení si vynutily pouze světové války. Tour je prověrka vůle a fyzických schopností. Vysoké cíle si ale žádají vysoké oběti. A tak není divu, že tento závod poznamenávají i smutné a skandální události. V 60. letech například tragicky zemřel britský závodník Tom Simpson.
Žlutý trikot
Nejvýraznějším symbolem závodu je bezpochyby žlutý trikot. Ten nosí vedoucí jezdec celkové klasifikace. Od úplného počátku Tour se ale nepoužíval, poprvé si ho oblékl až roku 1919 v rámci jedenácté etapy závodník Eugéne Christophe. A proč je trikot žlutý? Barva odkazuje na původního organizátora deník L’Auto, který vycházel na žlutém papíře.
Další trikoty se přidávaly postupně. Ve 30. letech to byl například puntíkovaný trikot pro nejlepšího vrchaře a v 50. letech zelený pro vedoucího bodovací soutěže.
Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.