Vyhledávání
13. ledna se potopilo největší italské plavidlo. Lidé Costě Concordii zkázu předpovídali
Pátek 13. ledna roku 2012 se stal osudný luxusní výletní lodi Costa Concordia. V 19:00 loď vyplula z přístavu u Říma směrem do Savony na severu Itálie. Kolem půl deváté večer velká část cestujících večeřela, někteří už spali. V půl desáté loď narazila na útes Scole, který je vzdálený asi 300 metrů od ostrova Giglio. Pojďme se na tuto tragickou událost podívat s podcastem Youradio Talk Ozvěny minulosti.
Loď vlastnila a provozovala Costa Cruises. Byla největším plavidlem plujícím pod italskou vlajkou. Její váha bez vybavení činila 112 tisíc tun, na délku měřila 290 metrů, široká byla 36 metrů a sahala do výšky až 60 metrů. Plout mohla maximální rychlostí 43 km/h. Na moři mohla zůstat 10 až 14 dní a pojmula až 3 700 cestujících, o které se staralo 1 100 členů posádky. Do provozu byla uvedena v roce 2006 a pokřtila ji česká topmodelka Eva Herzigová, bohužel láhev šampaňského se při křtu nerozbila, a tak pověrčiví lidé předpovídali její zkázu.
Což se bohužel stalo. Costa Concordia narazila pár hodin po vyplutí z přístavu u Říma na útes Scole. Ten byl vzdálený asi 300 metrů od ostrova Giglio. Rázem v jejich prostorách nastal obrovský chaos. Trhlinou v trupu po nárazu na útes proudila voda do strojovny lodi. Následkem toho došlo k výpadku proudu a plavidlo se stalo neovladatelným. Stovky lidí v panice vybíhaly z kajut a někteří skákali rovnou do vody. Na palubě v té době bylo 4 229 osob z toho 3 216 turistů z šedesátky zemí. Členové posádky, již bylo lehce přes 1 000, pasažéry nejprve interkomem ujišťovali, že je vše v pořádku a pod kontrolou. Snažili se tak zastavit paniku. Když byli cestující později vyzváni, aby si oblékli záchranné vesty, bylo jasné, že situace je vážná. Břeh byl sice nedaleko, ale v lednu a navíc v noci doplavání na pevninu bylo extrémně riskantní. Nakonec se jedním ze záchranných prostředků staly vrtulníky pobřežní stráže, letectva a námořnictva. Nehoda si dohromady vyžádala 32 životů. Poslední oběť se podařilo nalézt až začátkem listopadu 2014. Tedy necelé tři roky po nehodě. Jednalo se o pozůstatky číšníka, který uvízl na palubě lodi pod nábytkem.
Kapitán zbabělec
Za viníka nehody byl označen kapitán Francesco Schettino. Ten důvody svého manévru vysvětloval tak, že chtěl zabít hned tři mouchy jednou ranou. Tedy vzdát hold ostrovu a penzionovanému veliteli, který tam žije, poskytnout cestujícím zážitek navíc a udělat radost vrchnímu na lodi, jenž byl z Giglia. Jedna ze svědkyň, moldavská tanečnice ale vypověděla, že to učinil kvůli tomu, aby ji ohromil, neboť byli milenci. To však kapitán popřel. Zároveň vypověděl, že o plánované zajížďce nemusel informovat společnost vlastnící plavidlo. Potápějící loď opustil mezi prvními, což bylo špatně. Kapitán by měl být vždy tím posledním, kdo plavidlo opustí. Schettino sice tvrdil, že neutekl, ale prý byl do vody odmrštěn. V médiích si přesto vysloužil přezdívku zbabělý kapitán.
Původně měli před soudem stanout i další lodní důstojníci. Ti se ale procesu vyhnuli díky tomu, že s prokuraturou uzavřeli dohodu o vině a trestu. Kapitán byl za zabití z nedbalosti a předčasné opuštění lodi odsouzen k 16 letům vězení. V květnu 2017 potvrdil rozsudek italský Nejvyšší soud.
Vrak byl zlikvidován až dva roky po nehodě
Vrak lodi byl z místa nehody vyzvednut v polovině září 2013. V červenci 2014 pak kdysi velkolepé plavidlo dorazilo po čtyřdenní cestě do italského Janova k sešrotování. Poslední plavbu loď absolvovala v září 2014. Do té doby dělníci pracovali na odstranění vnitřních prostor, aby se její ponor zmenšil. Až 80 % jejího materiálu bylo tehdy zrecyklováno. 40 až 50 tisíc tun oceli například použili automobilky nebo výrobci myček na nádobí či lednice.
Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.