Závod ve stavbě dálnice: U hranic budeme dříve než Rakousko, dušuje se Babiš

19. července 2019·Zprávy·Barbora Pisingerová

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo 24. června 2019 část dálnice D3 Bošilec – Ševětín na Českobudějovicku. Úsekem dlouhým 8,1 kilometru, který stál 1,24 miliardy Kč bez DPH, projeli řidiči poprvé po 16. hodině. Provoz je podle ŘSD bez problémů.

Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) by dálnice D3 z Mezna k česko-rakouským hranicím měla být dokončena v roce 2024, celá trasa z Prahy do Rakouska poté o čtyři roky později. Babiš prý plánuje naléhat na Rakousko, aby postupovalo stejně rychle, je ale přesvědčen, že Češi svého souseda předeženou.

V Netřebicích na Českokrumlovsku Andrej Babiš řekl, že bude naléhat na Rakousko, aby svou část dálnice dokončilo rovněž v roce 2024. Rakušané zatím vůbec nepřipravují úsek z Rainbachu ke státním hranicím. Na dotaz ČTK to ve čtvrtek řekla ředitelka jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková.

Příznivci i odpůrci

V Netřebicích se ve čtvrtek slovně střetli příznivci a odpůrci Babiše, příznivci na premiérovy odpůrce křičeli slova jako “ksindl”. Sedm Babišových odpůrců, kteří přijeli auty, měli transparenty s nápisy Babiše do koše, Všetci kradnú, iba já čerpám či Bagrofert. “Ksindl jeden mizernej,” reagovala na ně jedna z premiérových příznivkyň. Jiný Babišův podporovatel křičel: “Babišu, do toho, neboj se nikoho!”

Členové vlády ve čtvrtek probírali stavbu D3. Italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, které staví za sedm miliard korun část Hodějovice – Třebonín, se dostalo téměř do třítýdenního zpoždění. Opožděně předkládá realizační dokumentaci. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) kontaktoval italského velvyslance. “Z mého pohledu je nepřijatelné, aby docházelo k jakýmkoli prodlením,” řekl ministr.

Rakousko zatím nestaví

Hrušková řekla, že Rakousko připravuje úsek Freistadt – Nord – Rainbach, ale úsek z Rainbachu k hranicím nepřipravuje. “A když se podíváme, že průměrná doba přípravy na rakouské straně je 11 let a nepřipravuje se, tak to vypadá, že my tam budeme rychleji,” řekla Hrušková.

Premiér řekl, že o situaci mluvil s českou velvyslankyní. Předpokládá, že nové volby v Rakousku vyhraje Sebastian Kurz, potom s ním bude D3 probírat, “abychom ten úsek Tábor – Linec měli v kuse v roce 2024,” řekl český premiér.

Stavba dálničního úseku D3 dlouhého 12,5 kilometru Hodějovice – Třebonín, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic, by měla být hotova v létě 2022, stejně jako 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné-Staré Hodějovice za 5,28 miliardy korun.

Stavební firma má zpoždění

“Na začátku stavby je zhotovitel povinen zpracovat realizační dokumentaci stavby, a tu předkládat. Italsko – slovenské sdružení je ve zpoždění v předkládání této dokumentace zhruba u 15 procent objemu dokumentace. Proto byli vyzváni, aby urychlili tempo a dokumentaci předložili do jednoho měsíce,” řekla Hrušková.

S italskou firmou Salini Impregilo ukončilo spolupráci letos v březnu Slovensko kvůli pomalému postupu stavebních prací na úseku dálnice na severu země, včetně rozestavěného tunelu. Firma tam stavěla v konsorciu se slovenskou společností Dúha, byla dlouhodobě ve skluzu.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Bošilec – Ševětín dlouhý 8,1 kilometru otevřelo ŘSD na konci června. Na jaře 2020 chce stát zprovoznit další část D3 Ševětín-Borek dlouhou 10,6 kilometru s náklady 933,2 milionu bez DPH.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Dálnice D3 by měla měřit 170 kilometrů, v provozu je 58 kilometrů.

Zdroj: ČTK

 

 

Zprávy - další články