Trend doby: Nakupování na internetu » Cílem je podpořit impulzivní nakupování a pořídit si věci, které jste ani nechtěli«

19. prosince 2020·Zprávy·Lenka Skrzeczkova·ČTK

Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock.com)

Myslíte si, že jste ušetřili, když jste nakoupili vánoční dárky na internetu. Jenže váš bankovní účet stejně klesl pod kritickou hranici. Na tento aktuální trend se zaměřil francouzský deník Le Figaro.

Pár dní před svátky procházíte všemi stránkami na internetu, abyste našli potřebný značkový šátek, květináč s neobvyklým designem, kuchyňského robota nové generace a další dárky, které položíte pod vánoční stromek. Požadované částky bez mrknutí oka zaplatíte z účtu, ačkoli u zelináře se pokoušíte smlouvat o ceně za kilo mandarinek.

Jednoduché ale impululzivní nakupování

Odpovědí je přitom pohled na platební kartu. Z dálky je to pouhý kus barevného plastu, zatímco bankovka upoutává automaticky pohled. “Nákup na internetu odhmotňuje fyzické gesto, kdy vytahujeme bankovky a drobné z peněženky a prohlížíme si účet,” vysvětluje profesor psychiatrie a adiktologie na univerzitě Paříž VII Michel Lejoyeux s dodává, že při placení na internetu jsou peníze virtuální, tedy méně konkrétní.

Navíc prostředí prodeje je také zcela nehmotné. Nejezdíte nikam autem, neprobíráte se regály v obchodě, nečekáte ve frontě na zkoušení zboží a pak znovu u pokladny a především nemusíte vytahovat z peněženky jednu bankovku po druhé.

“Na internetu je všechno jednodušší. Cílem je podpořit impulzivní nakupování, abyste si pořídili i věci, které jste původně vůbec nechtěli,” říká Michel Lejoyeux.

Přestáváme se kontrolovat

“Obchody na internetu nikdy nezavírají, jsou vám k dispozici v kteroukoli hodinu,” dodává expert. A díky personalizaci nákupu vám představují předměty, které by se vám mohly líbit. Pokud nejsme bdělí, můžeme snadno ztratit kontrolu nad svým chováním a tedy i nad svými nákupy.

A tam, kde jsme si mysleli, že jsme dobře nakoupili, ustupujeme lákadlu nabídky a reklamám a slevám a marketingová past se kolem nás svírá. Webové stránky se zaměřují právě na šetrné osoby a vytvářejí dojem, že je třeba zboží koupit okamžitě a využít výhodné příležitosti, která se jinak už nenaskytne.

Součástí strategie je, že dokonce i placení je velmi snadné. Je možno zaplatit přímo z účtu nebo při převzetí balíčku. “Nákup na internetu odstraňuje platbu za předmět a za jeho dodávku. A to tak, že při převzetí balíčku zapomenete na okolnosti nákupu. Máte pak téměř chuť obejmout dodavatele. Je to pocit pocházející z doby dětství, kdy jsme dostali pěkně zabalený dárek, který byl určen právě nám a byla radost ho rozbalovat,” uvádí Michel Lejoyeux.

Nákup dárku jako záplata

Nákupy na internetu nejsou nikdy emotivně neutrální. A doba vánočních svátků, navíc spojená se světovou pandemií, vzbuzuje více pocitů a u někoho odhaluje i nedostatek sebeúcty. Frustrace z toho, že jsme odříznuti od svých blízkých, vede k tomu, že jsou pro nás nákupy jakousi kompenzací. Žijeme v iluzi, že vyvážíme cit náklady na nákup dárku, a klademe si tak otázku: za kolik mě miluješ?

Zprávy - další články