Vyhledávání
Podle vyšetřovatelů se piloti havarovaného boeingu řídili pokyny
Piloti havarovaného Boeingu 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines, na jehož palubě 10. dubna zahynulo 157 lidí, postupovali podle předepsaných pokynů, ale kontrolu nad strojem přesto nezískali. Vyplývá to z předběžných výsledků vyšetřování, o kterých na dnešní tiskové konferenci podle agentury AP informovala etiopská ministryně dopravy Dagmawit Mogesová. Společnost Boeing uvedla, že si předběžnou zprávu prostuduje.
Letadlo se zřítilo několik minut po startu z etiopské metropole Addis Abeby za okolností velmi podobných těm, které provázely loňskou nehodu letadla téhož typu společnosti Lion Air v Indonésii. Tehdy o život přišlo 189 lidí. Od nehody v Etiopii nejsou stroje 737 MAX v provozu.
Havarovaný etiopský letoun se dostal do situace, kdy jeho přední část byla opakovaně tlačena k zemi, uvedla dnes ministryně. “Posádka prováděla opakovaně postup předepsaný výrobcem (stroje), ale nebyla schopná dostat letoun pod kontrolu,” prohlásila Mogesová. Vyšetřovatelé doporučili společnosti Boeing, aby zkontrolovala ovládací systém letadla.
Podle agentury AP odborníci prověřuji roli stabilizačního systému, známého jako MCAS, který za některých podmínek může automaticky tlačit přední část stroje k zemi, aby tak předešel aerodynamickému vztlaku. Předběžná zpráva o příčině pádu indonéského letadla Lion Air přitom konstatovala, že piloti nad letounem ztratili kontrolu, když tento systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu k zemi. Předběžná zpráva o havárii v Etiopii ale MCAS přímo nezmiňuje.
Podle mezinárodních pravidel předběžné výsledky vyšetřování neurčují přímo viníka nehody, poznamenala agentura Reuters. Neposkytují ani podrobnou analýzu letu, která může trvat i rok.
Ethiopian Airlines dnes v prohlášení uvedly, že jsou “velmi pyšné na vysoce profesionální postup” svých pilotů. Zároveň vyjádřila lítost nad tím, že se jim nepodařilo dostat stroj pod kontrolu, napsala stanice BBC na svém webu.
Podle leteckého analytika Davida Hasse jsou závěry předběžného vyšetřování významné zejména proto, že propojují nehody v Etiopii a Indonésii. “Zajímavé na tomto případu je, že se zdá, že obě havárie měly stejný důvod. Otázkou je, zda měl být provoz Boeingu 737 MAX zakázán po nehodě Lion Air a před nehodou Ethiopian Airlines,” uvedl podle AP expert.