Podle třetiny lidí na sociálních sítích je umělá inteligence hrozba. Co nás nejvíc děsí?

14. dubna 2019·Zprávy·Barbora Pisingerová

Ilustrační foto.

Třetina lidí na sociálních sítích se obává umělé inteligence (AI). Považují ji za potenciální hrozbu a mají strach ze zneužívání technologií. Naopak v tradičních médiích bylo v posledním roce jen jedno procento negativních zpráv o umělé inteligenci, nejčastěji je prezentována jako příležitost. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media, která zkoumala více než 100.000 příspěvků na sociálních sítích a v českých médiích.

“Nesporný je vliv popkultury – lidé se obávají zotročení lidstva stroji, někteří dokonce hovoří o možném spiknutí AI s mimozemšťany a následném zničení naší civilizace,” uvedl jeden z autorů analýzy Tomáš Kůst. Pouze 18 procent příspěvků o umělé inteligenci ve virtuálním světě bylo pozitivních.

Na titulní straně některého z českých deníků se o tématu inovací a umělé inteligence psalo každý třetí den. V oborech, jakými jsou zdravotnictví, doprava nebo průmysl, jsou vnímány jako příležitost. “Varovný tón se objevoval v médiích ve spojení s armádou, zbraněmi a rovněž také s vládou a státní správou,” uvedli autoři analýzy.

Od začátku března 2018 do konce února 2019 bylo v tradičním médiích o tématu umělé inteligence v průměru 60 zpráv denně, v sociálních médiích to bylo 244 zmínek.

Ačkoliv mnoho zpráv v tradičním médiích například o možném využití umělé inteligence bylo optimisticky laděných, v reakcích na internetu lidé odváděli diskusi od novinek k možným důsledkům. Jejich strach pramení především z toho, že si nejsou jistí, co mají očekávat, a bojí se toho, kam až může rozvoj umělé inteligence dojít. Obávají se také ztráty zaměstnání.

“Ať už lidé vyhlížejí zítřky světlé, nebo poněkud temnější, je patrné, že si umělou inteligenci rádi zhmotňují – velmi často proto také používají svým původem české slovo robot (objevuje se v osmi procentech zmínek),” sdělili autoři výzkumu.

Analýza vznikla pro pražský mezinárodní kongres odborníků na mediální a marketingovou komunikaci AMEC Global Summit, který se uskuteční od 21. do 23. května v Praze. Konference se bude mimo jiné věnovat i inovacím a umělé inteligenci.

Zdroj: ČTK

 

Zprávy - další články