Vyhledávání
Ministr školství se nedohodl s kraji na řešení minima pro přijetí na střední školy
Možnost zavedení jednotné hranice bodů nutných pro přijetí u zkoušek na maturitní obory zůstává otevřená. Ministerstvo školství o tom bude dále jednat s týmem odborníků na školství z krajů. Zástupci vlády a krajů to v pátek řekli po svém jednání na Úřadu vlády. Ministr školství Robert Plaga (ANO) se stanovením minima u přijímacích zkoušek nesouhlasí. Zástupci krajů naopak trvají na tom, že by se hranice bodů měla centrálně zavést.
Plaga souhlasí s tím, že se úroveň vzdělávání v Česku snižuje a že je třeba to řešit. S Asociací krajů se ale neshodne na tom, jak tento problém ve středních školách řešit. Se zástupci krajů se proto dohodl, že o tom budou dále diskutovat.
“Já myslím, že je potřeba si sednout nad ta konkrétní data, která máme z dvou let jednotných přijímacích zkoušek a podívat se, jestli nepodkročitelná hranice tak, jak ji požadují kraje, vůbec něco řeší,” uvedl. Dodal, že s tím nesouhlasí, podle něj je problém ve vzdělávání hlubší.
Ačkoli uchazeči skládají v ČR od jara 2017 na všechny maturitní obory s výjimkou uměleckých státem organizované jednotné přijímací zkoušky, o podmínkách přijetí žáků stále rozhoduje každý ředitel střední školy. Podle Asociace krajů to umožňuje i přijímání žáků, kteří nemají pro studium maturitního oboru předpoklady, a snižuje to celkovou úroveň vzdělávání.
Předsedkyně rady Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO) v pátek na tiskové konferenci uvedla, že kvalita středního školství je “velmi kritická až tristní”. Podotkla, že u státních maturit letos na jaře propadlo nebo k ní nepřišlo 37,2 procenta středoškoláků. Zavedení centrální hranice bodů pro přijetí na střední školy je podle ní proto nutné. Připomněla, že hejtmani už dříve vyzvali ministra ke stanovení společné bodové hranice pro přijímání na střední školy, včetně soukromých.
Plaga před pátečním jednáním řekl, že si nechal zpracovat data, aby zjistil, k čemu by zavedení bodové hranice ve vzdělávací soustavě vedlo. Podle něj analýza ukázala, že by stanovení společného minima nutného pro přijetí nic nevyřešilo.
Plaga upozornil na to, že hlavním zřizovatelem středních škol jsou kraje. Podle něj by se pro zkvalitnění vzdělávání měly zaměřit na úpravy v síti středních škol. “Nástroj mají v rukou kraje a za optimální nabídku oborů, ať už maturitních nebo nematuritních, odpovídají ony,” konstatoval.
Zdroj: ČTK