Vyhledávání
Martin Kupka: Je potřeba zajistit, aby Praha byla průjezdná. Klíčové je vybudovat pražský silniční okruh
Třicítka ve městech, Velikonoce na silnicích nebo stavba dálnici a silnice. Hostem Press klubu byl ministr dopravy Martin Kupka, se kterým Romana Navarrová probrala nejen tyto témata.
Nejnáročnějšími velikonočními dny jsou podle ministra dopravy čtvrtek, kdy lidé odjíždějí na víkend a pondělí, kdy se zase vrací. Ministerstvo s policií nejen o Velikonocích aktivně spolupracuje. „Společně s policií a BESIPem organizujeme akce, aby si řidiči uvědomili, že je potřeba se v pořádku vrátit domů.” Podle dat se od začátku roku do 29. března stalo na českých silnicích už 19 tisíc dopravních nehod a zahynulo při nich 100 osob. „Chystá se změna zákona o silničním provozu. Zákon se snažíme zjednodušit, budou jen dvoubodové, čtyřbodové a šestibodové přestupky, zjednoduší se pásmo sankcí a zároveň přinášíme dvě důležité novinky. Řidičák na zkoušku a tzv. L17, tedy možnost řídit už od 17 let, ale pod dohledem mentora. Všechno to míří k tomu, aby se společnost se zákonem lépe sžila a více ho tak respektovala. Pokud se vysvětlí, proč u některých přestupků zvyšujeme sankce a že to souvisí s vážností přestupků a jejich riziky, tak je pak na místě tu sankci zvýšit. A tam, kde přestupky neznamenají velká rizika, tak tam zmírňujeme a přinášíme nové věci, které míří k prevenci,” vysvětluje ministr.
Podle něj se začíná měnit i kultura na českých silnicích. „Funguje zip, v čemž se odráží ohleduplnost řidičů a více funguje i záchranářská ulička. Tohle se učíme, ale pořád tam je vidět spoustu projevů agresivity. I k tomu má ale vést ten nový zákon, který má vést k tomu, aby ho lidé více chápali. Snažíme se upozornit na to nejzávažnější, kde má stát nasadit ten nezbytný bič, ale činit to tak, aby řidiči bylo jasné, že tady pochybil, a proto musí platit.” Třicítka v Praze podle Kupky není rozumná. „Je potřeba zajistit, aby Praha byla průjezdná a klíčové je vybudovat pražský silniční okruh a najít na to finanční prostředky. A tam, kde je to na místě, by se opravdu mělo jezdit pomaleji. Ale představa, že by se takto jezdilo na magistrále, kde je zájem o to, aby tam byl provoz plynulý, tak tam by to ničemu neprospělo. Je to spíše ideologie, než skutečný zájem změnit podmínky v Praze k lepšímu,” říká ministr dopravy.
Máme tu spoustu restů a víme, co dokončit
Minulý týden Kupka představil seznam dálnic a silnic, které by se měly opravovat. „Důležité je, aby Česká republika, co nejrychleji vybudovala alternativu k přetížené D1. To je dálnice D35, severněji od D1, která spojuje Pardubice a Olomoucký kraj. Pracujeme na tom, aby se každým rokem dokončení přibližovalo. V letošním roce začneme čtyři stavby na té D35 a připravujeme další pražský okruh. To, že jsou některé části nedokončené, přetěžuje ty dokončené části a komplikuje to dopravní proud. To je klíčová věc, která musí vzniknout.Navíc dokončování celé dálniční sítě. I proto jsme připravili desetiletý výhled investic, co je potřeba, aby vzniklo a co dodělat. Máme tu spoustu restů a víme, co dokončit,” říká Kupka a jako příklad dává nejen pražský okruh, ale i středočeskou D3 nebo D1 u Přerova.
Další tématem Press klubu bylo zdražování dálničních známek, což vláda nyní prosazuje. „Jedná se o tom. Tím, abychom snížili schodek rozpočet, tak se musí zvýšit cena dálničních známek. Na druhou stranu budou jednodenní dálniční známky, což se děje společně s dalšími evropskými státy a musí to proběhnout v prvním kvartálu příštího roku. Už jenom to zavedení by při stejné výši jako je ta roční, by znamenalo výpadek pro český rozpočet, protože peníze z dálničních známek plynou přímo do dopravní infrastruktury a z těch peněz se udržují dálnice a silnice první třídy a staví se. Proto bude nutné zvýšit po deseti letech cenu dálniční známky,” říká Martin Kupka s tím, že cena se zatím ještě neví.