Vyhledávání
Martin Kupka: Dálnice D35 je stavbou národního zájmu
Dálnice v České republice se neřadí k těm nejlepším na světě. Dá se s tím něco dělat? Kdo za to může a dá se nějak ulevit provozu v hlavním městě? To v Press klubu prozradil místopředseda ODS a kandidát na budoucího ministra dopravy Martin Kupka.
Problém výstavby dálnic se v ČR vleče od počátku totality
Síť silnic a dálnic v Česku není na reprezentativní úrovni. Dálničních tahů mnoho schází. “Když se podíváte na mapu Evropy a chcete vykreslit jen ty dálniční tahy, zjistíte, že ČR je tak trochu bílé místo na mapě,” popisuje Kupka a dodává, že problém se u nás táhne, už od počátku vlády komunistů.“V době, kdy se stavěly tahy a dálniční sítě v Rakousku, Německu, tak u nás se bohužel za totalitního režimu nestavělo v takovém rozsahu,” uvádí.
Později se změnily podmínky. Zejména právo, a tak s každým kilometrem přibývají výhrady, se kterými je nejprve potřeba se vypořádat, než vůbec mohou dělníci poprvé kopnout. “Musí se podařit spojit například územní rozhodnutí a stavební povolení v jeden proces, aby rychlost prosazování staveb a jejich schvalování byla opravdu rychlejší a srovnatelná se světem,” doplnil.
Například, aby se ulevilo přetížené D1 musí se dostavět dálnice D35, která by byla její alternativou. “Už se naštěstí staví. Letos bude otevřený další důležitý kus… Je to stavba národního zájmu,” říká místopředseda ODS. Termín dokončení nesdělil, protože nechce pohořet jako jeho ministerští předchůdci.
Pražský okruh je pro hlavní město klíčový
Aby se ulevilo dopravě v hlavním městě, musí se dostavět pražský okruh. “To je jediný způsob, jak s tím vláda může pohnout,” popisuje Kupka. Také by se mělo začít realizovat železniční spojení mezi centrem Prahy, letištěm Václava Havla a Kladnem. To by zacpané Praze výrazně pomohlo. “Tam se určitě začne v tomto volebním období stavět,” doplnil na závěr kandidát na ministra dopravy.