Vyhledávání
Libor Skala: Jedinou variantou, jak zabránit útokům na školách, jsou rámy. Nedovedu si je ale představit
Libor Skala (Zdroj: Frekvence 1)
Hostem Press klubu byl ředitel Masarykovy základní školy v Praze 9 - Újezdu nad Lesy Libor Skala. Moderátor Jakub Veinlich se ho ptal na to, jak zajistit bezpečnost na školách nebo z čeho budou zaplaceni nepedagogičtí pracovníci.
První pololetí školního roku je za námi a ředitel Masarykovy základní školy v Újezdu nad Lesy Libor Skala zhodnotil ministerstvo školství. „Ministerstvo má určitě rezervy, především v komunikaci se školami, ať už jde o přesnost, úplnost informací, nebo včasnost informací, kdy se školy dozví důležité věci,“ zhodnotil Skala, který šéfuje jedné z největších škol v republice. Je to také škola, kde dominuje Montessori metoda. Podle ředitele je nejlepší kombinace slovního hodnocení a číselné známky.
Policejní prezident Martin Vondrášek řekl, že stoupají útoky ve školách. Zabránit takovým útokům ale v podstatě nejde. „Jedinou variantou jsou rámy, které by u žáků detakovaly kovy, ale nedovedu si to moc představit ani na menších školách. Dostat se ale k nám do školy není úplně jednoduché a zatím se u nás nic nestalo,” říká Skala s tím, že kantoři u něj na škole procházejí pravidelně bezpečnostním školením.
Nedostatek speciálních pracovníků na školách je velký problém
Chystá se také několik změn co se týče aktualizace rámcových vzdělávacích programů, například výuka angličtiny od první třídy. To je ale na základce v Újezdu již zavedeno. Podle Skaly je to dobrý krok, ale není si jistý krokem, že by deváťáci měli dosahovat stejné úrovně angličtiny jako maturanti. V průběhu druhého stupně se přidává druhý cizí jazyk. Skala nesouhlasí s tím, že by se měla odstranit možnost ruštiny. „Trochu se nám do školství plete politika a ten jazyk za to nemůže. Ruštinu bych určitě nechal ve výběru.”
Tématem jsou také peníze na nepedagogické pracovníky, jako jsou školníci, kuchařky atd. Od září 2025 budou platit tyto pracovníky zřizovatelé, ale stále není jisté, jaké budou podmínky. „Pro mě je nejdůležitější, aby tito pracovníci na školách byli a byli zaplaceni. Jsou to lidé, bez kterých škola nemůže fungovat, škola nejsou jen učitelé. Týká se to třeba i psychologů a speciálních pedagogů; ti také nevědí, jak na tom budou, a to je momentálně problém školství,” myslí si ředitel Libor Skala.