Vyhledávání
Legendárního Brouka vzniklo za 65 let přes 21,5 milionu kusů
Výrazné přední blatníky, kulaté světlomety a zakulacená linie střechy. To jsou hlavní poznávací znaky legendárního automobilu Volkswagen Brouk, jehož civilní sériová výroba byla zahájena 27. prosince 1945. Sympatické autíčko se oficiálně stalo nejdéle a v největším množství vyráběným vozem v historii. Původní originální model vyráběný v letech 1938 až 2003 nahradil v roce 1998 nový typ New Beetle, jehož výroba byla ukončena loni v červenci.
Brouk se spolu s francouzským Citroenem 2CV, italským Fiatem 500 a britským Mini zařadil mezi slavné minivozy automobilové historie. Tento jen lehce přes čtyři metry dlouhý vůz, kterého ve Francii označují jako berušku, v Norsku jako bublinu a v Indonésii jako žábu, zkonstruoval rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche už koncem 30. let na popud nacistického vůdce Adolfa Hitlera. Vůz, který byl koncipován jako levné auto pro masy, byl pouze třídvéřový a měl uvézt dva dospělé a tři děti. Porsche navrhl aerodynamicky tvarované auto s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Nízký odpor vzduchu měl při tehdejších slabých výkonech pohonných jednotek umožnit cestu vysokými rychlostmi po dálnici a motor neměl posádku otravovat vibracemi a zápachem.
Cena nového vozu byla stanovena na 990 říšských marek, přičemž průměrný týdenní plat byl tehdy 32 marek. První testy se uskutečnily v roce 1938. Před válkou vzniklo jen několik set kusů osobní verze, k užívání je dostali vojenští důstojníci. Po začátku války ale dostala přednost vojenská varianta. Nově vybudovaná továrna začala na podvozku z Porscheho dílny chrlit vojenské verze KdF 82 “Kübelwagen” a obojživelný KdF 166 “Schwimmwagen”.
Po válce znovuzrozen
Znovuzrození se Brouk dočkal hned po válce – byl jedním z prvních úspěšných západoněmeckých exportních produktů. V roce 1945 se jich vyrobilo 1800 a další rok již vzniklo skoro 10.000 kusů. Významná byla premiérová účast na amsterdamském autosalonu v roce 1948. Na konci roku 1950 se už po světě prohánělo sto tisíc Brouků a o pět let později milion.
Brouk pomalu získal status kultovního vozidla, nejvíce slávy získal jako auto amerických hippies. V roce 1968 tvořil vývoz Brouka do Spojených států dokonce čtyřicet procent celé produkce, tedy více než 560.000 aut. Továrny na výrobu Brouků vznikly i v Mexiku, Argentině, Brazílii nebo Jižní Africe.
V roce 1972 pak malý Volkswagen převzal prvenství v počtu vyrobených kusů, které do té doby držel Ford Model T. Ačkoliv se v průběhu výroby pod kapotou odehrála řada výrazných konstrukčních změn, v sedmdesátých letech už vůz ve srovnání s konkurencí poněkud ztrácel a působil poměrně obstarožně. V roce 1974 jej ve wolfsburgské továrně nahradil nový model – Golf. Poslední evropský Brouk sjel z výrobních pásů o čtyři roky později. Jako originální kabriolet se ale vyráběl v dílnách německé karosářské firmy Karmann až do roku 1980.
Život Brouka tím ale neskončil, ještě celé čtvrtstoletí vyjížděl z bran továrny v mexickém Pueblu. Posledním původním Broukem byl v červenci 2003 vyrobený bleděmodrý exemplář s číslem 21,529.464, který ze Střední Ameriky putoval do muzea ve Wolfsburgu.
V roce 1998 se Volkswagen pokusil legendu oživit a pod vedením tehdejšího šéfa Ferdinanda Piëcha – vnuka designéra Brouka Ferdinanda Porsche – přišel s modernější verzí inspirovanou původním tvarem, kterou nazval New Beetle. Ta bodovala hlavně u žen.
V roce 2012 byla představena nová generace tohoto modelu, která měla téměř plochou střechu, méně oblé tvary, prostornější zavazadelník a navigaci. Prodej na klíčovém trhu ve Spojených státech se v prvním roce zpětinásobil na téměř 29.000 vozů, pak ale znovu klesl podobně jako v případě dalších menších aut jiných značek. Poslední kus tohoto modelu sjel z montážní linky v Pueble 10. července 2019.