Jiří Zlý: Každá pátá nehoda je zaviněna manipulací s telefonem během jízdy

16. ledna 2024·Zprávy·Redakce·Ivana Zítová

Jiří Zlý. (Foto: Frekvence 1)

Hostem Press klubu Frekvence 1 byl šéf dopravní policie Jiří Zlý. Moderátorka Ivana Zítová se ho ptala na letošní změny, které přinesla novela zákona, na mentory a sedmnáctileté řidiče a také na nové rozdělení pokut.

Od nového roku platí nový zákoník o silniční dopravě. „Už několik dní platí novela zákona o pozemních komunikacích. Ty zajímavosti, které jsou novelizovány, by se daly shrnout do třech základních rovin. První zásadní je větší úprava bodového a sankčního systému, která se nejvíce dotýká řidičů motorových vozidel.  Sankce a bodový systém byl nastaven v roce 2006 a od té doby se s ním nijak zásadně nehýbalo a bodový systém byl v pěti pásmech. To se nyní upravilo na tři bodové pásma – 2, 3 a 6 bodů a u mnoho přestupků se zpřísnily sankce,” říká Zlý a dodává, že druhá je preventivní rovina práce se začínajícími řidiči neboli řidičák na zkoušku. A třetí rovina je příprava na nové řidiče od 17 let.

Největší zpřísnění přichází s manipulací telefonu během jízdy. „Nebavíme se jen o telefonování, protože ten, kdo telefonuje za jízdy s použitím handsfree se žádného přestupku nedopouští. Velmi razantně se tedy zvyšuje manipulace, za kterou byla do loňského roku pokuta tisíc korun na místě a dva trestné body. Od letošního roku je tam pásmo pokuty na místě od 2500 do 3500 a 4 trestné body. Tento přestupek jsem několikrát kritizoval, respektive jeho původní formu, jelikož nevěnování se řízení je jedno z nejčastějších příčin dopravních nehod. Každá pátá nehoda je nevěnování se řízení.” Udělování pokut na místě od policisty se rozdělily na čtyři pásma, stejně tomu jsou i pokuty ukládané ve správním řízení. „Nejméně závažné přestupky jsou od 0 do 1500 Kč, druhé pásmo je od 1500 Kč do 2000 Kč, pak je hranice od 2500 Kč do 3500 Kč, další pásmo je od 3500 do 4500 Kč a poslední je od 4500 do 5500 Kč,” shrnuje Zlý.

Mentor si ze sedmnáctiletého řidiče nesmí dělat taxík z party

Sedmnáctiletý řidič má možnost vybrat si až čtyři mentory, kteří musí mít zkoušky, aby mohli ten dozor dělat. „Mentor musí splňovat určité podmínky. Základní předpoklad je ten, že řidič i mentor s tím musí souhlasit a dalším předpokladem je že musí mít praxi 10 let a 5 let vlastnit řidičské oprávnění typu B. V posledních 5 letech nepozbyl právo řídit motorové vozidlo a nemá zaznamenaný žádný bod. Smyslem toho opatření je vést mladé lidi k vyšší zodpovědnosti, mohou řídit jen pod dohledem dospělé osoby. Podprahově je ale ta zodpovědnost dána i těm mentorům. Není to ale tak, že by ten sedmnáctiletý řidiči fungoval jako taxík rodičů. I mentor nesmí být pod vlivem alkoholu a nesmí odmítnout dechovou zkoušku,” uzavírá plukovník Jiří Zlý.

Zprávy - další články