Vyhledávání
Jiří Svoboda: Vysokorychlostní tratě potřebujeme i kvůli napojení na mezinárodní síť
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v rozhovoru pro Press klub Frekvence 1 hovořil o aktuální situaci na železničních tratích po záplavách, vyčíslil škody a objasnil plány na jejich obnovu. Diskutoval také o bezpečnostních opatřeních na přejezdech a dalších výzvách, které jeho instituci čekají. Rozhovor moderovala Romana Navarová, která se dotkla i palčivého tématu nebezpečného chování mladých lidí na železnicích.
Celkové náklady na obnovu železniční infrastruktury mohou přesáhnout jednu miliardu korun. Po záplavách, které zasáhly tratě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, se Správa železnic zaměřila na opravy a postupné obnovení provozu. Většina poškozených tratí je již provozuschopná, ale některé úseky budou obnovovány až do příštího roku. Mezi ně patří také úsek Opava-Kravaře. „Tam došlo k takovému poškození mostu, že se bude muset vystavit celý most nový a budeme se muset už u toho projektu zamyslet, jak vlastně s vodou bojovat i do budoucna,“ řekl Svoboda.
Romana Navarová otevřela i téma vysokorychlostních tratí, jež dle Svobody opravdu potřebujeme. „Potřebujeme i odlehčit koridorovým tratím, které jsou skutečně přetížené. Jde i o napojení na mezinárodní síť, ať už Berlín, Vídeň nebo Varšavu. Některé sousední státy je už v podstatě mají a někde se to aktivně připravuje,“ vysvětlil Svoboda,
Svoboda zmínil i problematiku nebezpečného „surfování“ na střechách vlaků, které se objevilo i v Česku. Správa železnic spolupracuje s Českými drahami a dalšími dopravci na monitorování rizikových situací, avšak není vždy snadné těmto incidentům zcela zabránit.
Co dalšího Svoboda v rozhovoru řekl? Poslechněte si celý Press klub.