Jiří Pos: Dříve či později se podaří zřídit přímé spojení mezi Prahou a Tokiem

1. října 2021·Zprávy·Lenka Skrzeczkova

Šéf Letiště Václava Havla Jiří Pos. (Foto: Frekvence 1)

Letiště Václava Havla opět v letní sezóně ožilo. Vrátili se cestující a lítalo se do oblíbených dovolenkových destinací jako je například Řecko, Chorvatsko, Itálie nebo Španělsko. Přesto nárůst turistů a lidí využívající letové linky není takový jako před vypuknutím pandemie. Jak léto hodnotí staronový šéf pražského letiště Jiří Pos? Kdyby se opět musel omezit provoz, má krizový plán? To nám prozradil v Press klubu.

Letošní léto bylo podle Pose úspěšnější, než se očekávalo. “Souvisí to s postupným uvolňováním všech ochranných opatření a restrikcí. Poslední týden v srpnu se trošičku zpomalil, ale první týdny v září ukazují na postupné oživení,” popisuje. Nejprve se letový provoz rozjel do tradičních dovolenkových destinací jako Egypta, Řecka nebo Španělska. “V zimě k tomu přibydou exotické destinace. Máme nové přímé lety na Maledivy a do Střední Ameriky, uvádí šéf letiště s tím, že doufá v brzké oživení odletové i příletové turistiky na tzv. eurovíkendy. Jediné, co bude pokulhávat, je cestování do Severní Ameriky a Kanady. “Tam moc sezóna nebude. Zejména do Asie, kde přetrvávají velmi tvrdé restrikce, včetně karantény. Nedává smysl někam letět na 14 dní, když 14 dní máte být na hotelu,” dodal.

Na letišti už nemůže být hůř

Letiště Václava Havla má připravený krizový scénář. “Předpoklad výkonu v příštím roce, v tom nejrizikovějším scénaři, je objem odbavených cestujících na úrovni letošního roku,” popisuje Pos. Aktuálně je společnost finančně stabilizovaná. “Máme kontokorentní a do budoucna i úvěrové linky, které nám zajistí, že někde nenarazíme do stěny a já věřím tomu, že postupným zásahem, co se týká proočkovanosti, se ta situace bude zlepšovat a cestující se vrátí do letadel,” dodal.

Nově se bude lítat z Prahy přímo do Hamburku. Také se vyjednává o dálkových letech s Vietnamem a Čínou. Ty považuje Pos za tzv. želízka v ohni a počítá, že se na těchto linkách začne lítat v průběhu dvou až tří let. Také Delta již plánuje obnovení provozu do New Yorku. “Na přelomu května a června příštího roku. Dokonce nabírá palubní personál, který má schopnost se dorozumět česky. Na východ se obnoví v blízké době provoz do Soulu,” uvedl.

Pos zpátky na místě činu

Jiří Pos se po sedmi letech dostal opět do vedení pražského letiště. Na pozici šéfa byl již v letech 2011 až 2014. Za tu dobu se zvýšily například nároky na bezpečný a spolehlivý provoz. Změnily se v daleko větší míře procesy, které se digitalizují. Přechází se na on-line mítinky…a změnilo se zásadně vnější prostředí. Nejenom, co se týká pandemie, ale i co se týče kapacit mezi jednotlivými dopravci,” popisuje a dodává, že například podíl provozu ČSA se snižuje a naopak se navyšuje podíl provozu Smartwings. Do Prahy ale přichází i další dopravci a portfolio silných hráčů se do budoucna podle Pose změní.

Prioritou je vrátit se k těm 165 destinacím, které byly provozovány přímými lety z Prahy v dostatečných kapacitách a návrat ideálně k výkonu, které byly v době před pandemii,” říká Pos. K tomu se vrátíme až někdy kolem roku 2026. “Klíčovým projektem je paralelní dráha, která nejenom zvýší kapacitu dráhového systému, ale má pozitivní vliv na bezpečnost provozu a na životní prostředí… Následně k tomu načasujeme kapacitu terminálů, parkovací místa, hotelovou kapacitu a další služby v areálu letiště, které ho udělají zajímavým konceptem Airport city,” popisuje svou vizi staronový šéf.

Mezi jeho vysněnou destinaci, do které by chtěl zavést přímé spojení, je Tokio.Objemy japonských turistů dávají dostatečný důvod pro to, aby se nám dříve či později podařilo zřídit přímé spojení mezi Prahou a Tokiem,” řekl na závěr rozhovoru Jiří Pos.

Poslechněte si celý rozhovor:

 

Zprávy - další články