Vyhledávání
Jiří Fröhlich: Nekoukejte na procento slevy, ale porovnávejte ceny zboží na trhu
Tiskový mluvčí České Obchodní Inspekce Jiří Fröhlich vysvětluje, co je přesně náplní práce ČOI, co je pravdy na šíření výzvy na sociálních sítích, že v obchodech nejsou už potřeba nosit roušky a také odpovídá na posluchačské dotazy. Dozvíte se například, jak funguje zlevňování zboží nebo jak se vyhnout kupování padělků na místo originálů. Pro další informace a rady si poslechněte celý rozhovor.
Mohlo by se zdát, že Jiří Fröhlich, který je tiskovým mluvčím ČOI, má práci snů. Někam přijde, ochutná zmrzlinu a počká, zda mu prodejce dá účtenku, či nikoliv. “Pokud jdeme kontrolovat stánek se zmrzlinou, tak kontrolujeme, nejen zda je zákazníkovi vydán doklad o koupi. V letošním roce jsme museli často vysvětlovat a pokutovat prodejcům například jahod, že nemohou prodávat pouze na košíky, ale na kila,” říká Jiří Fröhlich. Tedy i borůvky se nesmí prodávat na litry, jak byli mnozí zvyklí, ale na kila. Pokuty za takové nekalé obchodování mohou dosahovat až milionů korun.
Výzva na facebooku je hoax
Na facebooku se začala šířit výzva, aby lidé nenosili v obchodech roušky a pokud vás podnikatel vykáže, dostane od ČOI pokutu. “Tuto výzvu jsme zaznamenali. Na České obchodní inspekci máme několik stovek telefonátů a dotazů za měsíc dokonce i od velkých firem. Ta informace ale není pravdivá. Stále platí mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, že do vnitřních prostor by měl spotřebitel nosit respirátor. Stále je potřeba se chránit. Česká inspekce nikdy nedala tří milionovou pokutu za diskriminaci,” vysvětluje Fröhlich.
Obchodníci s cenami a slevami čarují
Jeden z posluchačů, který do vysílání zavolal, se zeptal, jak skutečně funguje politika enormního zlevňování zboží v určitých obchodech, a zda se nejedná o klamání zákazníků. Na to mu Jiří Fröhlich odpověděl a poradil i ostatním posluchačům, jak si na takové klamavé slevy dát pozor. “Oni s těmi cenami čarují. Například sekačky dají za neskutečně vysokou cenu v době, kdy se neprodávají a pak udělají jarní výprodeje. Naopak zimní věci dávají v létě dráž a na zimu je dají s padesáti procentní slevou. Pokud budete cenu porovnávat u konkurence, tak mnohdy najdete nižší cenu a dokonce bez slevy.”
Poslechněte si celý rozhovor: