Jiří Fröhlich: Jediná cesta, jak ušetřit je, nekoukat se na procenta slevy, ale podívat se na konečnou cenu

24. listopadu 2022·Zprávy·Barbora Turková·Romana Navarová

Jiří Fröhlich. (Foto: Frekvence 1)

V pátek vrcholí slevová akce Black Friday, během které zákazníci utratí celkem až sedm miliard korun. Jak si dát pozor na to, abychom měli opravdovou slevu a nebyli oklamaní prodejci? A jak je to se záruční lhůtou, když nakupujeme se slevou? Hostem Press klubu byl mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich.

Jakmile člověk vejde do obchodu s potravinami, skoro se mu zatmí před očima. A podobné to bude i s vánočními dárky. Za ně mají Češi na eshopech utratit během týdne Black Friday, který vyvrcholí tento pátek 25. listopadu až 7 miliard korun. Prodejci už dávno se slevovými akcemi začali. „Brzy se změní novela zákona, která je už teď podepsaná prezidentem. Sleva bude moci vycházet z ceny za posledních 30 dní.  Prodejce bude muset uvádět slevu pouze z nejnižší ceny, kterou měl za posledních 30 dní. Zatím to ale ještě nevyšlo ze sbírky zákonů, takže si pár týdnů ještě počkáme. V tuhle chvíli by měl prodejce vycházet z ceny za jakou to prodával. Jediná správná rada, jak ušetřit je, nekoukat na procenta slevy, ale podívat se na konečnou cenu. Zákonná povinnost je ukázat spotřebiteli cenu v korunách. Porovnat ten samý výrobek u konkurence přes internetové srovnávače. Někdo může ten výrobek nabízet ještě levněji a nemusí tam být žádná sleva,” popisuje mluvčí ČOI.

I zboží ve slevě má stejnou záruční lhůtu. „Když si koupíte nový televizor, je jedno, jestli byl ve slevě nebo nebyl, pořád máte záruční lhůtu 24 měsíců. Pořád je možné se po tuto dobu obracet na prodejce a reklamovat ho. Pokud se prodává zboží, které bylo použité, to se týká hlavně bazarů a prodejů z druhé ruky, tam se ta lhůta může zkrátit na 12 měsíců,” popisuje Fröhlich.

Zákazníci by se měli dívat na to, kde a co nakupují

Mluvčí je přesvědčen, že čím jsou výrobky dražší, tím více zákazníci slyší na slevy. „Ekonomové říkají, že když je Black Friday, tak se utratí cca čtyři tisíce na osobu za nákupy. Lidé na to čekají. Je nutné nakupovat věci, které já nebo někdo z mých blízkých potřebují a dívat se, zda je ta sleva reálná a porovnávat, a tak se dá na slevu opravdu narazit.” Fröhlich také doporučuje koukat v obchodech na cenu za kilo. „Pak se vyplatí koupit třeba tři třetinová másla než dvě půl kilová másla. Koukejte na tzv. měrnou cenu, která je většinou malými písmeny pod tou hlavní cenou.” Mluvčí ČOI zákazníky nabádá hlavně k tomu, aby byli velmi opatrní na to, kde a co kupují a porovnávali ceny. „Budu rád, když se spotřebitelé před Vánoci podívají na to, zda tam, kde nakupují, nenakupují na rizikovém webu. Máme stránku www.rizikove.cz, kde je i návod, jak se chránit před weby, které jsou rizikové a ČOI o nich už ví. Je tam asi 1 200 webu, kterým doporučujeme se rozhodně vyhnout,” uzavírá Jiří Fröhlich.

Zprávy - další články