ANKETA: Jedním z nejoblíbenějších vánočních dárků v Česku zůstává kniha

15. prosince 2018·Zprávy·Barbora Pisingerová

Ilustrační foto (Foto: Shutterstock.com)

Částky, které lidé během prosince utratí za knihy, jsou až čtyřnásobně vyšší než celoroční průměr. Předvánoční období je také časem, kdy se častěji utrácí za dražší publikace určené jako dárky pod stromeček. Zvýšený zájem registrují knihkupci letos u audioknih, vyplývá z jejich vyjádření pro ČTK.

“Předvánoční doba přivádí do knihkupectví i nečtenáře. Knihu najdete snad pod každým stromečkem, a tak není výjimkou, že obrat těchto měsíců činí až polovinu celoročního obratu,” sdělil Jan Kanzelsberger, šéf knihkupectví s největší sítí kamenných prodejen v Česku.

“Před Vánoci je zájem o knihy vždy oproti zbytku roku výrazně zvýšený, můžeme říci až o desítky procent. Ve srovnání s posledními lety je nicméně vesměs stejný, neboť kniha je dlouhodobě jedním z nejoblíbenějších vánočních dárků,” konstatovala Lucie Zelinková z knihkupectví Martinus.cz.

Na zvýšený zájem lidí některá knihkupectví reagují prodloužením pracovní doby, obchody jsou otevřené i o adventních nedělích a některé prodejny nezavřou ani na Štědrý den. Předvánoční období je podle knihkupců také časem, kdy lidé mnohem častěji vybírají dražší publikace.

“Je vidět, že jdou mnohem více na odbyt například atlasy, publikace s fotografiemi, encyklopedie a obecně knihy vyšší ceny,” dodal Kanzelsberger. V případě, že se kniha nelíbila nebo byla darovaná dvakrát nabízí podle něho knihkupectví možnost výměny za jinou.

Letošními vánočními hity v rámci dětských knih jsou Jeden kopeček šmoulový Marie Doležalové a Elišky Podzimkové a 13. díl Deníku malého Poseroutky od Jeffa Kinneyho. Pro dospělé pak závěr sedmidílné Husitské epopeje Vlastimila Vondrušky nebo vtipný cestopis Pavla Lišky, Jana Revaie a Hynka Bernarda Sí, vole. Zájem je také o Tatéra z Osvětimi Heathera Morrise, z dalších českých autorů je oblíbený Patrik Hartl a jeho novinka Nejlepší víkend.

“Nejvíce se daří knihám, které mají širokou cílovou skupinu čtenářů – lidé tedy častěji volí prózu před poezií a vybírají tituly vydané v druhé polovině roku,” sdělila Zelinková.

Knihkupci registrují zvýšený zájem také o audioknihy, kterých vychází stále větší množství. Loňský trend knih autorů z internetu letos utichl. Podle Zelinkové knihy z pera blogerů a youtuberů tentokrát nezaznamenaly větší pozornost.

Češi podle údajů Svazu českých knihkupců a nakladatelů loni utratili za knihy osm miliard korun včetně DPH, tedy o 200 milionů korun více než v předchozím roce.

Zdroj: ČTK

[totalpoll id=”274677″]

Zprávy - další články